لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

ميرحسين موسوی از زندانیان سياسی خواست به اعتصاب غذای خود پايان دهند


میرحسین موسوی، از رهبران اصلاح‌طلب، با صدور پیامی از ۱۷ زندانی سیاسی که در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند، خواست به اعتصاب خود پایان دهند.

میرحسین موسوی خطاب به این زندانیان می‌گوید: «آزاد مردان زندانی! همه آزادی‌خواهان و حق طلبان پیام شما را شنیدند و استواری شما را بر سر مطالبات انسانی و مشروع مشاهده کردند. درود بر شما! ایستادگی شما گواه بر آن است که می‌توان بدن‌ها را به محبس کشید، اما نمی‌توان بر جان آنها چیره شد.»

میرحسین موسوی که در روزهای اخیر بارها نسبت به وضعیت‌ زندانیان سیاسی ابراز نگرانی کرده است، به این ۱۷ زندانی می‌گوید: «عزیزان ملت و پیشتازان جنبش سبز! اکنون که پیام شما و خانواده‌های مبارزتان در سطح جهان و داخل کشور منتشر شده است، مردم نگران سلامتی شما به عنوان سرمایه‌های سبز کشورند. ما از همه شما درخواست می‌کنیم اعتصاب غذای خود را پایان دهید؛ از مسئولان زندان‌ها نیز می‌خواهیم که حقوق همه زندانیان را بر اساس همان قوانین و آئین نامه‌های ناقصی که وجود دارد، محترم شمارند و بیش از این آبرو و حیثیت کشور را در پیش ملت‌های جهان در معرض حراج نگذارند.»

علی مليحی فعال دانشجويی و عضو ادوار تحکيم وحدت، بهمن احمدی امويی روزنامه‌نگار، حسين نورانی نژاد روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت، عبدالله مومنی فعال دانشجويی و سخنگوی ادوار تحکيم وحدت، علی پرويز فعال دانشجويی، حميدرضا محمدی فعال سياسی، جعفراقدامی فعال مدنی، بابک بردبار عکاس خبری، ضيا نبوی دانشجوی محروم از تحصيل، ابراهيم بابايی فعال مدنی، کوهيار گودرزی فعال حقوق بشر، مجيد دری فعال دانشجويی، مجيد توکلی فعال دانشجويی، کيوان صميمی روزنامه‌نگار، غلامحسين عرشی و محمد حسين سهرابی‌راد ديگر زندانيانی هستند که از هفته پيش به انفرادی منتقل شده و در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

از میان این ۱۷ زندانی سیاسی، که در اعتراض به شرایط زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند، بهمن احمدی امویی، کیوان صمیمی و مجید توکلی از خوردن آب نیز پرهیز می‌کنند که نسبت به سلامتی آنها به شدت ابراز نگرانی شده است.

روز پنجشنبه، جبهه مشارکت نیز از هواداران جنبش سبز ایران دعوت کرد که به نشانه همبستگی با این زندانیان سیاسی روز شنبه دست به اعتصاب غذا بزنند.

جبهه مشارکت در بیانیه خود، سرکوب تجمع‌های خیابانی و زندانی کردن «عده‌ای از بهترین فرزندان» ملت را نتیجه خشم «کودتاگران» از راهپیمایی بزرگ ۲۵ خرداد سال ۸۸ دانسته و تصریح کرده است: «جدای از فاجعه کهريزک که کوس رسوايی آن به برکت خون شهدای گرانقدر آن فاجعه، علی‌رغم فضای بسته رسانه‌ای به گوش همگان رسيد....زندانيان.... اکنون فرصت آن را يافته‌اند تا آنچه به آنها رفته است، باز گويند.»

در همین حال روز چهارشنبه نيروهای ضد شورش پلیس مانع تجمع خانواده‌های هفده زندانی سياسی اعتصاب کننده، در مقابل دادستانی تهران شدند.

از سوی دیگر جمعی از خانواده‌های اين زندانيان سياسی در نامه‌ای به مراجع و علما، از آنان خواسته‌اند به دليل بی‌توجهی مسئولان به خواسته‌های زندانيان، به وضعيت اعتصاب کنندگان رسيدگی کنند.
XS
SM
MD
LG