لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

احمدی‌نژاد: سهم اروپا از اقتصاد ۹۰۰ میلیاردی ایران ۲۴ میلیارد دلار است


محمود احمدی‌نژاد در تازه‌ترین سخنان خود تحریم‌های اروپا را به دلیل سهم ۲۴ میلیارد دلاری این اتحادیه در «اقتصاد ۹۰۰ میلیارد دلاری ایران» بی‌اثر ارزیابی کرد و اظهار داشت که چه بسا ملت ایران وضع چنین تحریم‌هایی را جشن بگیرند.

اتحادیه اروپا به تازگی و پس از اعمال دور چهارم تحریم‌های سازمان ملل بر ایران، تحریم‌های مضاعفی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد که عمدتاً بخش‌های انرژی، بیمه و بانکداری ایران را هدف قرار داده است.

این تحریم‌ها همچون دیگر تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر بر ایران وضع شده‌است، از سوی مقام‌های ایرانی بی‌اثر خوانده شده‌اند.

اکنون نیز محمود احمدی‌نژاد در همایش هفته جهانی مساجد، اروپا را متهم کرده است که نمی‌داند با چه جامعه‌ای روبه‌روست. وی در این همایش خطاب به امامان جماعت مساجد گفته است که « اروپايي‌ها مي‌گويند تحريم مي‌كنيم و كالا نمي‌فروشيم. فكر مي‌كنند كه با اين كارشان ما زمين مي‌خوريم. آنها گاهي قابل ترحم مي‌شوند چراكه نمي‌فهمند دنيا عوض شده و نمي‌دانند كه با چه جامعه‌اي طرف هستند. آنها ايران را نمي‌شناسند. ما پيش از اين خيال مي‌كرديم كه تاريخ را نمي‌دانند اما حالا فهميده‌ايم كه آنها جامعه‌ ما را هم نمي‌شناسند».

وی به کشورهای اروپایی هشدار داده است که با وضع این تحریم‌ها خود را از اقتصاد ایران محروم کرده‌اند.

سه راهکار برای مقابله با تحریم‌ها

محمود احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود در همایش هفته جهانی مساجد، افزوده است که کارگروهی که در سال‌های اخیر برای [مقابله با] تحریم‌ها تشکیل شده تصمیم‌هایی داشته است.

وی برای نمونه سه تصمیم این کارگروه را تشریح کرده است که شامل «استفاده از این تحریم‌ها برای گسترده و جهانی کردن تولیدات ایران»، «بهره‌گیری از اقدام زشت اروپا برای برپایی یک نظام اقتصادی جدید در جهان»، و «ضربه متقابل به تحریم‌کنندگان» است.

آقای احمدی‌نژاد در تشریح راهکار اخیر گفته است که «از همان مسیری که آنها می‌خواهند به ما ضربه بزنند، چنان ضربه‌ای بزنیم که ساقط شوند».

وی در عین حال افزوده است که برخی از تصمیمات ایران برای مقابله با تحریم‌ها قابل اعلام عمومی نیست.

رئیس دولت دهم که پیشتر قطعنامه‌های سازمان ملل را به دستمال‌های مصرف شده تشبیه کرده بود، اضافه کرده است که هیچکس در دنیا نیست که این قطعنامه‌ها را ظالمانه نداند و «در اتحادیه مرکوسو که چند کشور قدرتمند آمریکای جنوبی در آن هستند، اعلام شد که این تحریم‌ها ظالمانه است».

وی ادامه داده است که «اگر این تحریم‌ها اثر هم بگذارد در پنج یا ۱۰ سال آینده است و به دوره اوباما نخواهد رسید. این تحریم‌ها اثر خواهد گذاشت و اقتصاد ایران را شکوفاتر، مستحکم‌تر و قدرتمندتر خواهد کرد».

«اگر یک دولت مشروعیت کامل داشته باشد، ایران است»

محمود احمدی‌نژاد که اعلام مناقشه‌برانگیز پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸، هنوز از سوی مخالفان دولت و حامیان آنها پذیرفته نشده، در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شده است که اگر یک دولت در جهان به طور کامل مشروعیت داشته باشد، ایران است.

وی در تشریح این موضوع افزوده است که «البته ما دولت‌های مشروع دیگری در جهان داریم مانند سودان و سوریه. اما این دولت ماست که هم رأی ملت را دارد و هم تنفیذ رهبری».

رئیس دولت دهم افزوده است که آنها می‌گویند به مردم ایران فشار بیاوریم تا آنها هم به دولت ایران فشار بیاورند اما باید بدانند که ملت ایران آرزوی اینکه بتوانند با فشار بر آنها به دولت ایران فشار بیاورند را بر دلشان خواهند گذاشت.

وی همچنین اضافه کرده است که تحریم‌کنندگان ایران، «واقعاً دست و پایشان را گم کرده‌اند و قوه عقلی‌شان مختل شده است» و ادامه داده است که «البته من به شما بگویم که آنها دیگر کارشان تمام است و این را از روی علم، ایمان و یقین می‌گویم. هر چه هم خرابکاری کنند زودتر به نقطه پایانی می‌رسند».

نقش روزی حلال در سیاست‌های کلی برنامه پنجم

رئیس دولت دهم در آخرین بخش از سخنان خود، گفته است که در سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه دولت به ترتیب نقش‌های اصلی را به مسجد، خانواده و «توسعه روزی حلال» داده است چرا که به گفته وی «اگر روزی در جامعه حلال نباشد، تلاش‌های مسجد و خانواده بی‌اثر خواهد بود».

وی در عین حال افزوده است که در زمان تصویب این سیاست‌ها، «گفتند که تعبیر روزی حلال تعبیر خوبی نیست و آن را حذف کردند».

وی ادامه داده است که «اگر مبنا خانواده درست و روزی حلال باشد، دیگر از جامعه جنایتکار بیرون نمی‌آید» و برای شاهد مثال خود یادآور شده است که «این صهیونیست‌ها که می‌بینید، یا خانواده‌شان ویران بوده و یا روزی‌شان حلال نبوده است. والا نمی‌توان تصور کرد که اینقدر جنایت توسط اینها انجام شود».
XS
SM
MD
LG