لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

دولت کانادا خواهان آزادی رهبران بهايی در ايران شد


لارنس کنون، وزیر خارجه کانادا
لارنس کنون، وزیر خارجه کانادا

دولت کانادا روز سه شنبه، محکوميت هفت رهبر بهايی در ايران به ۲۰ سال زندان را محکوم کرد و آن را «غيرقابل تحمل و بسيار نگران کننده» خواند و خواستار آزادی آنان شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لارنس کنون، وزير خارجه کانادا با ابراز نگرانی از اعلام اين حکم گفت:«کانادا از اين که رهبران بهايی در ايران بدون حکم مستند و يا رويه قضايی محکوم شده اند، به شدت نگران است.»

ديان علايی، نماينده جامعه بهاييان در سازمان ملل متحد، روز يکشنبه در گفت‌و‌گو با راديو فردا اعلام کرد، هفت تن از رهبران جامعه بهايی ايران که محاکمه آنها در اواخر خرداد ماه به پايان رسيده بود، هر کدام به ۲۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

وزير خارجه کانادا از دولت جمهوری اسلامی خواست متهمان اين پرونده را به قيد وثيقه آزاد کرده و اطمينان دهد با آنها با انصاف کامل و بر اساس استانداردهای بين المللی رفتار می شود.

آقای کنون گفت:«کاناد همچنين از دولت ايران می خواهد حق آزادی انديشه را به رسميت شناخته و از آن دفاع کند.»

فريبا کمال‌آبادی، جمال‌الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، مهوش ثابت، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم، هفت تن از رهبران جامعه بهايی ايران هستند که از حدود دو سال پيش در زندان به سر می‌برند.

دستگاه قضايی جمهوری اسلامی اين هفت نفر را به اتهام «جاسوسی، اقدام عليه امنيت کشور و محاربه» محاکمه کرده است. آخرين جلسات دادگاه رسيدگی به اين اتهام‌ها در اواخر خرداد ماه برگزار شد و پس از سه روز به پايان رسيده بود.

در اين ميان ديان علايی، نماينده جامعه بهايی در سازمان ملل با «ناعادلانه» خواندن حکم صادر شده برای رهبران بهاييان ايران يک بار ديگر تاکيد کرده است، اين هفت نفر «کاملاً بی‌گناه» هستند.

وی پيشتر نيز با تاکيد بر اين که اين هفت تن تنها به امور روحانی و اداری جامعه بهاييان رسيدگی می‌کردند و هيچ خلافی مرتکب نشده‌اند، گفته بود، دستگيری و محاکمه آنها نشانه نقض حقوق بشر در مورد بهاييان ايرانی است.

خانم علايی يک بار ديگر با بيان اين که اين افراد صرفاً به دليل بهايی بودنشان بازداشت و محاکمه شده‌اند، درباره روند حقوقی رسيدگی به اتهام‌های رهبران بهايی ايران گفته است: «روند حقوق اصولاً از ابتدا کاملاً اشتباه بوده است. زيرا اين هفت نفر مدت‌های طولانی در سلول‌های انفرادی بودند، بدون اين که بدانند جرمشان چيست.»

نماينده جامعه بهاييان در سازمان ملل همچنين با اشاره به اين که حتی پس از آن که رهبران بازداشتی بهايی از سلول انفرادی هم خارج شدند، تفهيم اتهام نشده بودند، اعلام کرد، حکم بازداشت موقت اين افراد نيز هر دو ماه يک بار تمديد می‌شد که اين اقدام هم «غيرقانونی» است.

به گفته خانم علايی وکلای رهبران بازداشت شده جامعه بهاييان ايران در مدت بيش از دو سال بازداشت آنها تنها يک ساعت اجازه ملاقات با موکلان خود را در زندان يافته‌ بودند.

اين نماينده جامعه جهانی بهاييان يک بار ديگر با تاکيد بر بی‌گناهی رهبران بهاييان ايران خواستار «آزادی فوری» آنها شده است.

اعتراض دیده بان حقوق بشر

ديده بان حقوق بشر هم در بيانيه ای خطاب به قوه قضایيه جمهوری اسلامی، خواستار آزادی فوری اين هفت تن شد و به برخوردار نبودن آنها از دادگاه منصفانه، عادلانه و علنی انتقاد کرد.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران نيز خواستار لغو حکم زندان شخصيت های بهايی به وسيله دادگاه تجديد نظر شد. آرون رودز، سخنگوی اين سازمان غيردولتی مدافع حقوق بشر با ناعادلانه دانستن حکم زندان برای اين افراد گفت:«این افراد تنها به دليل بهايی بودن محکوم شده اند و نه هيچ چيز ديگر، و حکم آنها نشان از سیاست های ظلم به بهاييان است.»

هر چند بر اساس اعلام جامعه بهاييان اروپا، حدود ۳۰۰ هزار نفر از پيروان آيين بهايی در ايران زندگی می‌کنند، با اين حال مقام‌های جمهوری اسلامی اين مذهب را به رسميت نمی‌شناسند و محدوديت‌های زيادی برای پيروان آن در نظر گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG