لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۳

وزیر دفاع روسیه: درباره تحویل اس-۳۰۰ به ایران تصمیمی نگرفته‌ایم


آناتولی سردیوکوف وزیر دفاع روسیه
آناتولی سردیوکوف وزیر دفاع روسیه
آناتولی سردیوکوف، وزیر دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد، که مسکو هنوز تصمیمی برای تحویل موشک‌های زمین‌ به هوای اس- ۳۰۰ به ایران نگرفته است.

برپایه قراردادی که میان تهران و مسکو در سال ۲۰۰۵ بسته شد، روسیه متعهد شد که دست کم پنج سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ را در سال ۲۰۰۷ به ایران تحویل دهد که این وعده بارها به دلایل مختلف متحقق نشده است.

با اینکه روسیه تحویل ندادن این سامانه را به «دلایل فنی» مربوط دانسته، اما بسیاری معتقدند که فشار آمریکا و اسرائیل مانع اجرایی شدن این قرارداد شده است؛ اسرائیل و آمریکا پیشتر به طور علنی درباره تحویل این سامانه به ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

سامانه پدافندی که «اس- ۳۰۰پی ام یو ۱» می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری خود را پوشش دهد و قادر است هواپیماها و موشک‌های بالستیک در ارتفاع کم یا زیاد را ردگیری کرده و هدف قرار دهد.

در صورت استقرار این سامانه موشکی در اطراف مراکز هسته‌ای ایران، هرگونه حمله با هواپیما یا با موشک به این تاسیسات بسیار مشکل‌تر خواهد شد.

ایران بارها از روسیه خواسته است که برپایه قرارداد این سامانه‌ها را به تحویل بدهد اما همچنان روسیه از تحویل این سامانه‌ها خودداری کرده است.

حتی سفر پنج روزه مصطفی محمد نجار، وزیر دفاع وقت ایران، در سال ۱۳۸۷ به روسیه نیز نتوانست باعث تحویل این موشک‌ها به ایران شود.

برپایه یکی از بندهای قطعنامه ۱۹۲۹که روسیه نیز یکی از تنظیم‌کنندگان آن بود، صادرات هشت نوع از سلاح‌های سنگین و ادوات زرهی به مجموعه تحریم‌های ایران افزوده شد.

تانک، وسایط نقلیه زرهی، سامانه‌های پرتاب توپ با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، هلی‌کوپترهای تهاجمی، رزمناور، موشک یا سامانه‌های موشکی از اقلامی هستند که مطابق با این قطعنامه کشورها از صدور آن به ایران منع شده‌اند.

با این حال پس از تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ مقام‌های روسی درباره دربرگیری تحریم‌ها در مورد سامانه اس- ۳۰۰ مواضع ضد و نقیضی گرفتند و برخی آن را مشمول تحریم‌ها و برخی دیگر نیز بیرون از چارچوب تحریم‌ها اعلام کردند.

از سوی دیگر در ماه گذشته میلادی، سرگئی،چمزوف، رئیس شرکت دولتی روس‌تکنولوگی، گفته بود که این قرارداد لغو نشده است.

در حالی که روسیه همچنان از تحویل این سامانه به ایران خودداری می‌‌کند در رسانه‌های مختلف همچنان به ویژه درباره حمله احتمالی اسرائیل به ایران، گمانه‌زنی می‌شود.

اسرائیل و آمریکا، همواره گفته‌اند برای توقف برنامه هسته‌ای ایران، که از سوی این دو کشور به برنامه نظامی تعبیر می‌شود، همه گزینه‌ها را مد نظر دارند.

موضعی که واکنش متقابل سران ایران را در پی داشته است؛ به تازگی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هشدار داد که اگر جنگی علیه ایران صورت بگیرد، صحنه نبرد محدود به جغرافیای ایران نخواهد بود.

این همه در حالی است که طبق اعلام قبلی، روز شنبه قرار است، سرانجام نیروگاه اتمی بوشهر (بدون چتر حفاظتی اس-۳۰۰) بارگذاری شود؛ مرحله‌ای که روسیه چند سال آن را به تعویق انداخته است.
XS
SM
MD
LG