لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

ایران از بمب افکن جدید بدون سرنشین «کرار» رونمایی کرد


بر اساس گزارش خبرگزاری های ایران، بمب افکن «کَرّار» می‌تواند اهداف مورد نظر را در سرعت پروازی بالا بمباران کند.
بر اساس گزارش خبرگزاری های ایران، بمب افکن «کَرّار» می‌تواند اهداف مورد نظر را در سرعت پروازی بالا بمباران کند.
جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه اعلام کرد که از یک بمب افکن جدید بدون سرنشین رونمایی کرده است که قادر است تا برد یکهزار کیلومتری پرواز کرده و انواع مهمات را برای حمله به اهداف مورد نظر حمل کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری های ایران، این بمب افکن که با نام «کَرّار» معرفی شده است می‌تواند اهداف مورد نظر را در سرعت پروازی بالا بمباران کند.

به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، این نخستین شیء پرنده بمب‌افکن و هدایت‌پذیر از راه دور ساخت ایران است.

احمد وحیدی افزوده است: ویژگی‌های این پَهپاد (شکل اختصاری کلمات «پرنده هدایت‌پذیر از راه دور»)، «مداومت پروازی در بالا در مسافت‌های دوردست، سرعت بسیار بالا، و حمل انواع مهمات» است.

رسانه‌های داخلی ایران «توانایی حمل و پرتاب چهار موشک کروز رادارگریز، قابلیت حمل دو فروند بمب ۲۵۰ پوندی هوشمند نقطه‌زن و نفوذ به عمق مناطق پرخطر دشمن» را از جمله ویژگی‌های دیگر این هواپیما ذکر کرده‌اند.

وزیر دفاع ایران این شیء پرنده را دارای «موتور توربوجت» و برد آن را هزار کیلومتر عنوان کرده است.

وی همچنین اظهار داشت: «علاوه بر هواپیمای بدون سرنشین بمب‌افکنی که امروز توسط رئیس‌جمهور رونمایی شد، جمهوری اسلامی پهپادهای دیگری نیز در اختیار دارد که می‌توانند چنین شعاع پروازی را داشته باشند.»

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران نخستین بار اواخر بهمن سال گذشته از ساخت چنین هواپیمایی خبر داده بود. برد این هواپیما به گونه ای است که می تواند اهدافی را در خاک اسرائیل مورد حمله قرار دهد.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور اسلامی ایران روز یکشنبه در جریان رونمایی از این هواپیما گفت: «بگذارید دشمن از دست ما عصبانی باشد و به فضل الهی از این عصبانیت بمیرد.»

وی همچنین در این مراسم خطاب به کشورهای غربی گفت: «اجازه نمی‌دهیم یک مشت آدم بی سر و پای جنایتکار حاکم شوند. آمدند گفتند همه گزینه‌ها روی میز است، ما هم می‌گوییم همه گزینه‌ها روی میز است.»

جنگ‌افزارهای جدید به همراه تشدید لحن

رونمایی از پهپاد «کرار» (یکی از القاب علی بن ابیطالب، امام اول شیعیان)، دو روز پس از شلیک آزمایشی موشک زمین-به-زمین ساخت ایران به نام «قیام- یک» انجام می‌شود.

انتظار می‌رود جمهوری اسلامی ایران طی روزهای آینده و به مناسبت هفته دولت یک رشته از جنگ‌افزارهای تازه نظامی را رونمایی کند.

پرتاب آزمایشی نسل سوم موشک «فاتح ۱۱۰»، با برد ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر و راه‌اندازی خط تولید قایق‌های موشک‌انداز سراج و ذوالفقار، از جمله برنامه‌های اعلام شده در هفته دولت است.

آخرین مجموعه از رونمایی جنگ‌افزارهای جدید توسط مقام‌های ایرانی با شدت گرفتن هشدار این مقامات نسبت به حمله احتمالی به ایران همزمان شده است.

ایالات متحده و اسرائیل وقوع چنین حمله‌ای را برای فلج کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی منتفی ندانسته‌اند و مقام‌های سپاه پاسداران اخیراً از «بهره‌گیری از ظرفیت بسیج جهان اسلام برای هدف قرار دادن منافع دشمنان در هر نقطه دلخواه» سخن گفته‌اند.

محمود احمدی‌نژاد نیز در سخنرانی روز یکشنبه خود، اظهار عقیده کرد که در صورت «تعرض» به ایران، «دایره شعاع عکس العمل ما کل کره زمین است.»
XS
SM
MD
LG