لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

وزارت امور خارجه سوئد سفیر ایران را احضار کرد


وزارت خارجه سوئد اعلام کرد سفير جمهوری اسلامی در اين کشور احضار شده و بابت تعطيلی و بازداشت چهار تن از کارکنان شرکت لوازم آرايشی اوريف ليم در تهران، از او سوال شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه سوئد روز چهارشنبه اعلام کرد در جريان اين احضار، ضمن پرسش درباره شرکت اوریف ليم، مسئله سکينه محمدی آشتيانی هم مطرح شده و مراتب نگرانی دولت سوئد به رسول اسلامی، سفير جمهوری اسلامی در استکهلم منتقل شده است.

سكينه محمدى آشتيانى، که از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد متهم به زنای محصنه است؛ وی پیش از این برای این اتهام ۹۹ ضربه شلاق خورده بود اما بار دیگر با باز شدن پرونده قتل همسرش، پرونده دیگرش دوباره به جریان افتاد و درحالی که پیشتر متحمل مجازات شده بود، این بار به مرگ محکوم شد.

سسيليا جولين، سخنگوی وزارت خارجه سوئد گفت:«ما روز گذشته (سه شنبه) ديدار کرديم و هر دو مسئله را مطرح کرديم.»

دفتر نمايندگی شرکت آرايشی بهداشتی سوئدی «اوريف‌ ليم» در ايران که با نام «اوريف ليم پرشيا» فعاليت می کند، اين هفته از سوی نيروهای انتظامی بسته شد و چهار نفر از مديران و مسئولان فروش آن بازداشت شدند.

خبرگزاری فارس دليل بسته شدن اين شرکت را فعاليت تجاری چندسطحی که در ايران به نام «هرمی» مشهور است اعلام کرده است.از سال ۸۴ فعاليت هرمی در ايران ممنوع است و تخطی از اين قانون علاوه بر جزای نقدی می‌تواند شش ماه تا سه سال حبس را برای فرد به همراه داشته باشد.

راديوی دولتی ايران در گزارشی اعلام کرده بود شرکت «اوريف‌ليم» به دليل نقض قوانين مالياتی و تقلب و کسب حدود ۷۰ ميليون دلار از طريق بازاريابی «هرمی» تعطيل شده است.

سخنگوی وزارت خارجه سوئد می گويد اتهامات مطرح شده از سوی سفير سوئد در ايران و در تماس با مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی در حال بررسی است.

گابريل بنت، مدير امور مالی اوريف ليم سوئد دليل اين تعطيلی را علاقه نداشتن مسئولان جمهوری اسلامی به «روش تجاری اين شرکت» عنوان کرده است که به گفته وی، «برای زنان به عنوان مشاور فروش مستقيم شرکت فرصت شغلی ايجاد می‌کند».

به گفته آقای بنت، در حال حاضر ۴۰ هزار زن در ايران به عنوان مشاور فروش مستقيم اوريف‌ليم فعاليت می‌کنند. وی به خبرگزاری فرانسه گفته هرگونه متهم کردن فعاليت های اوريم ليف به روش کار شرکت های هرمی، «مسخره و بی معنی» است.

به گزارش خبرگزای کار ايران، ايلنا، حيدر مصلحی، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی، روز سه شنبه برخی شرکت ها از جمله اوريف ليم را متهم کرده که در پشت پرده، سرويس های اطلاعاتی و جاسوسی از آنها حمايت می کنند.

آقای مصلحی گفت:«اين شرکت ها با حمايت از خارج کار می کنند و در اقتصاد ايران فعاليتی ندارند و تحت دستورات آژانس های جاسوسی هستند.»

شرکت اوريف ليم هنوز به اتهام های مطرح شده از سوی وزير اطلاعات جمهوری اسلامی واکنش نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG