لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

متکی در راه قاهره برای شرکت در نشست تروئیکای غیرمتعهدها


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، ۱۵ شهریورماه، به همراه هیئتی به منظور شرکت در نشست تروئیکای جنبش عدم تعهد و دیدار با همتایان مصری و کوبایی خود، عازم قاهره خواهد شد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی این وزارتخانه، روز سه‌شنبه، ۹ شهریور، در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در این زمینه اعلام کرد که ایران به منظور مشورت در مورد «برنامه‌های آینده جنبش و تحرک بیشتر آن» با همتاهای مصری و کوبایی خود در قاهره دیدار خواهد کرد.

این دیدار در حالی صورت خواهد گرفت که ایران در سال ۱۹۷۹ و پس از امضای پیمان صلح کمپ دیوید با اسرائیل به دست انور سادات، مناسبات خود با مصر را قطع کرد.

جمهوری اسلامی ایران پس از مصر که در حال حاضر ریاست جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد، ریاست این جنبش و میزبانی شانزدهمین نشست جنبش عدم تعهد را برعهده خواهد داشت و به همین دلیل منوچهر متکی برای مشورت با مصر، ریاست فعلی جنبش، و کوبا که پیش از مصر ریاست این جنبش را بر عهده داشت، عازم قاهره است.

جنبش عدم تعهد به طور رسمی در سال ۱۹۶۱ میلادی و در بحبوحه جنگ سرد، با هدف ایجاد وحدت میان کشورهایی که وابستگی به غرب و شوروی نداشتند بنیان گذاشته شد. این جنبش در حال حاضر دارای ۱۱۸ عضو است.

جنبش عدم تعهد به طور معمول هر سه سال یک‌بار ریاست جدیدی را تعیین و همچنین نشستی را نیز با حضور اعضای آن برگزار می‌کند.

تاکنون ۱۵ نشست توسط این جنبش برگزار شده است که آخرین نشست به میزبانی مصر در ژوئیه سال ۲۰۰۹ در شرم‌الشیخ، در ساحل دریای سرخ، برگزار شد و در آن مسائلی نظیر بحران مالی و اقتصادی و سقوط بازار جهانی مورد بحث قرار گرفت.

در پانزدهمین نشست جنبش عدم تعهد تنها منوچهر متکی به نمایندگی از جمهوری اسلامی حضور داشت و محمود احمدی‌نژاد در این نشست شرکت نکرد.

در همین نشست، ایران به عنوان ریاست بعدی اجلاس غیرمتعهدها انتخاب شد و قرار بر این است که شانزدهمین نشست جنبش عدم تعهد در سال ۲۰۱۲ در ایران برگزار شود.
XS
SM
MD
LG