لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۰

ناسا کارشناسان خود را برای کمک به معدنچيان به شيلی می فرستد


مراسم مذهبی در شیلی به یاد معدنچیان
مراسم مذهبی در شیلی به یاد معدنچیان
يک گروه از پزشکان و دانشمندان سازمان فضانوردی آمريکا – ناسا – در روزهای آينده به شيلی خواهند رفت تا به تلاش های جاری برای حفظ سلامت ۳۳ معدنچی که در اعماق زمين گرفتار هستند کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دولت شيلی از ناسا درخواست کرده تا برای کمک به اين معدنچيان که در اعماق معادن طلا و سرب در حومه شهر کوپياپو گرفتار هستند کارسناسان خود را اعزام کند. تجارب و دانش کارشناسان ناسا در زمينه حفظ سلامت روحی و جسمی فضانوردانی که مدتهای طولانی به سفرهای فضايی می روند می تواند به حفظ سلامت اين معدنچيان که ماهها د رعمق زمين خواهند بود کمک موثری بکند.

Rescuers Start Effort To Reach Chilean Miners
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:18 0:00


مايکل دونکان معاون بخش بهداشت ناسا و يکی از اعضای گروه چهار نفره ای که به شيلی اعزام خواهند شد می گويد: «شرايطی که اکنون معدنچيان در آن قرار دارند ممکن است با شرايط جوی در فضا متفاوت باشد اما واکنش روحی و جسمی انسان در شرايط اضطراری کاملا يکسان است. برخی از تجارب و آموزه های ما در فعاليت های فضايی می تواند متناسب با شرايط خاص اين معدنچيان انطباق يابد. اين فرصتی است که تجارب خود را که در فضا آموخته ايم بر روی زمين به کار بگيريم.»

اعضای گروه چهار نفره ای که از سوی ناسا اعزام خواهند شد علاوه بر مايکل دونکان يک کارشناس امور مهندسی ، يک روانشناس و يک پزشک ديگر را شامل می شود.

خبرگزاری فرانسه می افزايد که طبق ارزيابی های مهندسی عمليات حفاری ايجاد يک تونل برای نجات اين معدنچيان ممکن است بين سه تا چهار ماه طول بکشد . اين ۳۳ معدنچی از روز پنجم ماه اوت به هنگام ريزش يکی از تونل های معدن در محل فعلی خود گرفتار شده اند.

طبق تازه ترين گزارش ها تحت تاثير گرما و رطوبت اين تونل ها معدنچيان به مشکلات جسمی مثل درد در قسمتهای مختلف بدن و نوعی آلودگی و قارچ پوستی مبتلا شده اند. برخی از آنها نيز از حالت افسردگی روحی رنج می برند.

مايکل دونکان يکی از اعضای گروه اعزامی ناسا عمليات امدادرسانی و کمک به معدنچيان را ستود . در حال حاضر از طريق حفره های باريک مربوط به وسايل حفاری مواد غذايی و وسايل مورد نياز اين معدنچيان برای آنها ارسال می شود. همچنين يک سيستم تماس راديويی بين محل معدنچيان با خارج از اين حفره ها برقرار شده تا اين افراد بتوانند با خانواده های خود در تماس بوده و روحيه و مقاومت خود را حفظ کنند.

مايکل دونکان کارشناس پزشکی ناسا گفت:« به نظر می رسد که گروههای مسئول امداد در شيلی خيلی خوب و سازمانيافته هستند و امکانات فراوانی در اختيار دارند. تاکنون اقدامات فراوانی برای کمک به معدنچيان صورت گرفته و در حقيقت بايد گفت که خود معدنچيان نيز در اعماق اين تونل ها کارهای زيادی برای بهبود وضعيت خود انجام داده اند.
XS
SM
MD
LG