لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

آیت الله دستغیب: به اسم ولایت فقیه به مسجد قبا حمله می‌کنند


آیت الله دستغیب
آیت الله دستغیب
یک روز پس از حمله نیروهای هوادار حاکمیت به مسجد قبای شیراز، آیت الله محمد علی دستغیب، از مراجع شیعیان و عضو منتقد مجلس خبرگان رهبری در این مسجد سخنرانی کرد و از کسانی که با اسلحه و به نام «ولایت فقیه» به مسجد قبا حمله کرده اند انتقاد کرد.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، روز جمعه درپی برخورد مهاجمان هوادار حاکمیت و نمازگزارن و طلاب مسجد مسجد قبا چند نفر زخمی شدند. در همین حال یک شاهد عینی به رادیو فردا گفت که حمله مهاجمان به مسجد که در چند نوبت صورت گرفته بود، تا نیمه شب‌ جمعه ادامه داشته است.

آیت الله دستغیب در واکنش به حمله مهاجمان به مسجد قبای شیراز گفت: «بنده بارها عرض کرده‌ام که باید قانون حاکم باشد نه تفنگ و باتوم و اینها فایده ندارد و حاکمیت آنی دارد. این نحوه هجوم به مسجدی که قریب به هزار شهید داده است کار درستی نیست، این افرادی که در مسجد بودند مومنینی هستند که اهل دیانت و نماز و دعا هستند و همه آنها شهادتین را گفته‌اند و محب و دوستدار اهل بیت هستند.»

این مرجع شیعه با اشاره به حمله مهاجمان در روز قدس به این مسجد افزود: «روز قدسی که همه مردم باید اتفاق داشته باشند مقابل اسرائیل، وضع را طوری پیش آوردند که انگار در دنیا دو اسرائیل وجود دارد که مسجد قبا هم یک نوع دیگری از اسرائیل است.»

آیت الله دستغیب در ادامه نیروهای نظامی را از دخالت در سیاست برحذر داشت و گفت: «بنده این مطلب را بارها عرض کرده‌ام که سپاه و بسیج و نیروهای نظامی نباید وارد سیاست شوند و به کار خود مشغول باشند و نتیجه این دخالت این می‌شود که با فتواهای عجیب و غریب و با توجیهات کذایی به مسجد حمله می‌کنند.»

وی افزود: «این نوع عملکردها هم دنیای شخص را از بین می برد و هم آخرتش را. شما را به خدا مگر دست این دوستان ما چه بوده است؟ نه دستشان اسلحه بوده و نه باتوم و نه چیزهایی از این قبیل که از آنطرف اینطور از بالای مسجد نو( شهداء) به آنها تیراندازی کردید که اگر این ساچمه‌ها به کسی برخورد کرده بود، الان عد‌ه‌ای کشته شده بودند.»

وی با اشاره به مسلح بودن مهاجمان به مسجد گفت: «باید این سئوال را از آنها پرسید که این تفنگ‌ها را از کجا آورده‌اند؟ آیا از آمریکا یا روسیه و چین آورده‌اید و می‌خواهید برای کشتن کسانی استفاده کنید که اهل ولایت ائمه اطهار هستند؟»

برپایه گزارش‌های منتشر شده، بعد از راهپیمایی روز قدس، نیروهای طرفدار حکومت با وجودی که مسجد تحت کنترل نیروی امنیتی بود، به داخل مسجد رفته و به «تخریب» مسجد اقدام کرده و کسانی را که در مسجد بوده‌اند را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند.

سایت حدیث سرو که متعلق به هواداران آیت‌ ‌الله دستغیب است همچنین گزارش داده است که روز جمعه «نیروهای موسوم به لباس شخصی» توسط «اصحاب مسجد و طلاب» بیرون رانده‌ شدند.

آیت الله محمد علی دستغیب در ادامه با اشاره به اقدامات نیروهای هوادار حاکمیت علیه این مسجد گفت: «به اسم ولایت فقیه می‌آیند یک همچین وضعی را پیش می‌آورند. مگر رهبری از شما خواسته که این گونه عمل کنید؟ هیچ وقت ایشان راضی به اینگونه برخوردها نیست که شما به مسجد حمله کنید و بگویید رهبری دستور داده؟»

حمله‌های نیروهای طرفدار حاکمیت به آیت الله دستغیب پس از آن شدت گرفت که وی در یکی از سخنرانی‌های ماه رمضان امسال خود گفته بود ولی ‌فقیه باید به قانون اساسی عمل کند، نه این که بر آن «مسلط» باشد.

در ماه رمضان امسال، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌ الله دستغیب از سوی نهادهای جمهوری اسلامی فیلتر شد.

مسجد قبای شیراز، در ۱۲دی ماه سال گذشته و به دنبال حمله نیروهای طرفدار حاکمیت، از سوی شورای تامیت استان فارس به مدت دو هفته پلمب شده بود.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنرانی روز شنبه خود گفت: «این چه بنایی است که برای خودتان درست کرده‌اید، حرف ما این است که باید در این مملکت به قرآن وسنت عمل شود وخود رهبری هم باید تابع قرآن و سنت باشد. خوب این حرف بنده که نیست این حرف پیغمبر اسلام است. حال که بنده این حرفها را زدم بی دین شده‌ام؟»
XS
SM
MD
LG