لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

«يکی از سه آمريکايی زندانی در ايران روز شنبه آزاد می‌شود»


شین باور، سارا شورد و جاشوا فتال سه شهروند آمریکایی که در ایران زندانی هستند.
شین باور، سارا شورد و جاشوا فتال سه شهروند آمریکایی که در ایران زندانی هستند.
مقامات ايران گفته اند که يکی از سه کوهنورد آمريکايی زندانی در ايران روز شنبه آزاد خواهد شد. وکيل اين سه شهروند آمريکايی، در گفت وگو با راديو فردا، از احتمال آزادی سارا شورد به دليل بيماری خبر داده است.

خبرگزاری رويترز، می گويد يک مقام دولت ايران که نخواست نامش فاش شود به اين خبرگزاری گفته است که يکی از سه شهروند آمريکايی زندانی در ايران روز شنبه آزاد خواهد شد.



در همين زمينه، خبرگزاری فرانسه و آسوشيتدپرس نيز می گويند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طريق پيامک تلفنی به اين خبرگزاری ها اطلاع داده است که يکی از سه شهروند آمريکايی روز شنبه آزاد خواهد شد.

در اين پيامک تلفنی تصريح شده است که مراسم آزادی يکی از سه شهروندان آمريکايی روز شنبه ساعت ۹ صبح در هتل استقلال برگزار می شود.

در اين گزارش ها نام شهروند آمريکايی که قرار است روز شنبه آزاد شود مشخص نشده است.

شين باور و جاشوا فتال ۲۷ ساله به همراه سارا شورد ۳۱ ساله در تاريخ ۳۱ ژوئيه سال ۲۰۰۹ ميلادی، بيش از يک سال پيش، در حالی که مشغول کوهنوردی در منطقه مرزی کردستان عراق با ايران بودند توسط ماموران مرزی ايران دستگير شدند.

در همين زمينه، مسعود شفيعی، وکيل ایرانی اين سه شهروند آمريکايی، در گفت وگو با راديو فردا، از احتمال آزادی سارا شورد به دليل بيماری خبر داده است.

نورا شورد،‌ مادر سارا شورد نيز در مردادماه سال جاری به شدت نسبت به وضعيت سلامت دخترش ابراز نگرانی کرده و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته بود که فرزندش را آزاد کنند.

مادر سارا شورد پيشتر گفته بود که دخترش در تماس تلفنی با وی گفته است که مشکوک به ابتلا به سرطان سينه است. در همين حال، حيدر مصلحی، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی، در ششم شهريور ماه گفته بود: تحقيقات درباره اين سه شهروند آمريکايی زندانی در ايران «نزديک به نتيجه رسيدن است».

هرچند برخی از مقامات ايران ابتدا اتهام اين سه شهروند آمريکايی را ورود غير قانونی به ايران اعلام کرده بودند، اما دادستان تهران در آبان ماه ۸۸ اين سه تن را متهم به جاسوسی کرد؛ اتهامی که در فروردين‌ماه امسال نيز توسط وزير اطلاعات جمهوری اسلامی تکرار شد.

دولت آمريکا و خانواده های اين سه شهروند آمريکايی اين اتهام را رد کرده اند. وکيل ايرانی اين سه شهروند آمريکايی پيشتر گفته بود که تاکنون اين سه نفر تفهيم اتهام نشده اند.

خانواده های اين سه شهروند آمريکايی با تاکيد بر بی گناهی فرزندانشان می گويند اين سه جوان برای گردش به کردستان عراق رفته بودند و قصد ورود به خاک ايران را نداشتند.
XS
SM
MD
LG