لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

دیپلمات مستعفی ایران در فنلاند اظهارات مهمانپرست را رد کرد


در حالی که سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گزارش‌های منتشر شده در باره استعفای حسین علیزاده، یک دیپلمات عالی‌رتبه ایران در فنلاند را رد کرده بود، وی با تایید خبر استعفای خود، دلیل این اقدام را اعتراض به رویدادهای پس از انتخابات در ایران اعلام کرده است.

حسین علیزاده، دیپلمات عالی‌رتبه سفارت جمهوری‌ اسلامی در فنلاند، که به تازگی از پست کناره‌گیری کرده است، در گفت و گویی با رادیو فردا، سخنان رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران را رد و خبر استعفای خود را تایید کرده است.

به دنبال انتشار گزارش‌هایی در باره استعفای آقای علیزاده در اعتراض به رویدادهای پس از انتخابات در ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه گفته بود: « مأموریت علیزاده ۲۹ مرداد ماه خاتمه یافته و وی درخواست کرده تا پایان امتحانات فرزندانش در هلسینکی بماند.»


این در حالی است که حسین علیزاده با رد این سخنان به دلایل استعفای خود اشاره کرده و گفته است: « بدانید که من نفر آخر نیستم ( که استعفا می‌دهم)، ... آقای مهمانپرست، من دردی را از زبان ملت ( ایران) می‌گویم؛ مغولان با ما این کار را کردند، اگر کردند، مغول بودند.»

وی همچنین در باره علت اقدام استعفای خود پس از گذشت بیش از یک سال از انتخابات ریاست جمهوری و سرکوب معترضان به نتایج آن گفته است: « ما نیز سلولی از سلول‌های جامعه ایران عزیزمان هستیم. ما هم انسانیم، ما هم وجدان داریم... ما هم برای فرزندان خود پاسخی نداشتیم در مقابل این همه ظلم، این همه فجایع و نمی‌توانستیم توجیه کنیم این همه رفتار نابخردانه‌ای که از یک دولت شما می‌بینید.»

حسین علیزاده با اشاره به رویدادهایی مانند حمله به مسجد قبا در شیراز و منزل مهدی کروبی توسط حامیان دولت، از فعال بودن «شبکه اجتماعی سبز» در درون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی خبر داده و گفته است، شمار زیادی از همکارانش در دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی مانند وی می‌اندیشند.

کاردار موقت پیشین سفارت جمهوری اسلامی در فنلاند، متأهل و دارای سه فرزند است و سابقه ۲۱ سال کار در وزارت امور خارجه ایران را دارد. وی مدتی نیز در نمایندگی‌های ایران در بلغارستان و مصر انجام وظیفه کرده ‌است.

آقای علیزاده دومین دیپلمات ایرانی در اروپا است که به نشانه اعتراض به رویدادهای پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری از سمت خود استعفا می‌دهد.

محمدرضا حیدری، کنسول پیشین ایران در نروژ نیز هفتم ماه ژانویه سال ۲۰۱۰ از مقام خود استعفا کرد و اکنون دولت نروژ، به وی و اعضای خانواده‌اش پناهندگی داده‌است.

محمد رضا حیدری نیز پیش از این در گفت‌وگو با رادیو فردا اعلام کرده بود به دنبال حمایت از جنبش سبز ایران است و در این راستا فعالیت‌ خواهد کرد.

آقای حیدری پس از استعفای خود گفته بود: «من نمی‌توانم از رژیمی دفاع کنم که جوانان خود را دسته‌دسته می‌کشد یا به زندان می‌فرستد و آن‌ها مورد تجاوز و شکنجه قرار می‌گیرند.»

وی از دیگر دیپلمات‌های ایرانی نیز خواسته بود، استعفا دهند و به جرگه مخالفان حکومت ایران بپیوندند.
XS
SM
MD
LG