لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

شیوا نظرآهاری با افزایش میزان وثیقه به ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شد


گزارش‌های رسیده از تهران حاکی است که شیوا نظر آهاری، فعال حقوق بشری که به تازگی اتهام محاربه به وی تفهیم شده بود، به قید وثیقه از زندان آزاد شده است. محمد شریف وکیل خانم نظرآهاری نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا، موضوع آزادی موکلش را تأیید کرده است.

آن طور که سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی گزارش کرده است، شیوا نظرآهاری غروب روز یکشنبه پس از آزادی مورد اتقبال دوستان و خانواده‌اش قرار گرفته است.

جلسه رسیدگی به اتهامات این فعال حقوق بشر، روز ۱۳ شهریور ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد اما به رغم آنکه دادگاه هنوز هیچ حکمی درباره خانم نظرآهاری صادر نکرده است، بر اساس گزارش کلمه، خانواده و وکلای مدافع وی امیدوارند که با توجه به دفاعیات انجام شده، خانم نظرآهاری از تمام اتهامات تبرئه شود.

خانم نظرآهاری درست یک روز بعد از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری در خرداد ۸۸ بازداشت شد اما پس از سه ماه با قرار وثیقه آزاد شد. با این حال بار دیگر در ۲۹ آذرماه زمانی که برای برای شرکت در مراسم تشییع جنازه آیت‌الله منتظری عازم قم بود، دستگیر و زندانی شد و بیش از یکصد روز از دوران حبس خود را در انفرادی به سر برد.

در دادگاهی که در ۱۳ شهریورماه امسال برای این فعال مدنی برگزار شد، اتهام‌های تبانی و اجتماع برعلیه امنیت ملی، اخلال در نظم عمومی و تبلغ علیه نظام و از جمله اتهام محاربه که می‌تواند حکم اعدام در پی داشته باشد، به وی تفهیم شده است.

انتساب اتهام محاربه به شیوا نظرآهاری با واکنش‌های گسترده سازمان‌ها و مجامع حقوق بشری روبه‌رو شده است.

در مورد آزادی خانم نظرآهاری محمد شریف وکیل مدافع وی به رادیو فردا گفت که با توجه به اخذ آخرین دفاعیات از موکلش در جلسه دادگاهی که در روز شنبه این هفته برگزار شد، پرونده وی در مرحله صدور خکم قرار گرفته است.

آقای شریف افزود که با توجه به اینکه در بازداشت اولیه موکلش قرار وثیقه‌ای صادر شده بود، پس از خاتمه بازرسی موضوع تبدیل قرار بازداشت وی به قرار وثیقه مطرح شد که دادگاه با تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه ۳۰۰ میلیونی اضافه بر میزان وثیقه قبلی موافقت کرد و وی از بازداشت رهایی یافت.

قرار وثیقه قبلی شیوا نظرآهاری ۲۰۰ میلیون تومان بود که به این ترتیب این فعال حقوق بشر با سپردن ۵۰۰ میلیون تومان در خارج از زندان به سر می‌برد.

آقای شریف در زمینه اتهام‌های وارد شده به خانم نظرآهاری نیز تصریح کرد که اعتقاد به انجام فعل مجرمانه به وسیله موکلش ندارد و امیدوار است که بر همین اساس رأی موکلش صادر شود.

آقای شریف همچنین افزود که با توجه به اینکه هنوز حکم خانم نظرآهاری اعلام نشده است، هنوز در مورد تصمیم دادگاه ماهیت پرونده موکلش اطلاعی ندارد.

وی افزود که احتمالاً رأی دادگاه در مورد شیوا نظرآهاری صادر شده اما تا کنون چنین حکمی به وی ابلاغ نشده است.
XS
SM
MD
LG