لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۴

«تحریم نشست خبرگان از سوی آیت‌الله دستغیب»


آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری
آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری
همزمان با برگزاری نشست مجلس خبرگان رهبری، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، که پیشتر در نامه‌ای خواستار توجه اعضای این مجلس به «خواست اصلی ملت» شده بود، در اعتراض به « انحراف مجلس خبرگان از خواست ملت» از شرکت در جلسه آن خودداری کرده است.

به نوشته سایت اینترنتی کلمه، آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری در اعتراض به «انحراف مجلس خبرگان از خواست ملت و توجه اعضای آن به مسائل حاشیه‌ای» از شرکت در نشست خبرگان خودداری کرده است.

این مرجع تقلید، که بارها از سرکوب خشونت‌آمیز معترضان به نتایج انتخابات در ایران انتقاد کرده است، در آستانه برگزاری نشست مجلس خبرگان با انتشار نامه‌ای خطاب به اعضای این مجلس، از آنها خواسته بود، به جای پرداختن به مباحث انحرافی و حاشیه‌ای، به خواست اصلی ملت توجه کنند و نسبت به تخلف از اجرای قانون اساسی تذکر دهند.

هر چند بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی مجلس خبرگان رهبری وظیفه انتخاب رهبر و نظارت بر عملکرد وی را بر عهده دارد، اما این مجلس که ریاست آن را در حال حاضر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برعهده دارد، هیچ‌گاه از اختیارات قانونی خود برای نظارت بر عملکرد آیت‌الله خامنه‌ای استفاده نکرده است.

آیت‌الله دستغیب در نامه سرگشاده خود خطاب به اعضای مجلس خبرگان که با واکنش شدید هواداران حاکمیت روبرو شده است، با اشاره به جایگاه این مجلس نوشته بود: « بیایید در این اجلاسیه به وظیفه‌ اصلی خود که تقاضای اجرای دقیق قانون اساسی است عمل کنیم. در زمان فعلی راهی نیست جز سر فرو آوردن به خواست ملت؛ باید از بحث‌های انحرافی در مجلس خبرگان دست برداشته، به اصل مطلب که همان خواسته‌های ملّت رشید ایران است جامه‌ی عمل بپوشانیم».

وی همچنین در بخش دیگری از نامه خود با اشاره به حملات حامیان حاکمیت به مخالفان و منتقدان افزوده بود: «از تهمت زدن در طول این یک سال چه نفعی برده شد؟ از صدا و سیما تا قوه قضاییه و از نیروهای نظامی و انتظامی تا مجلس خبرگان، آیا موجب رضایت ملت شده‌اند؟ امروز می‌بینیم که جناح مقابل به اتحاد خود نزدیک‌تر و به احیا نظرات حضرت امام امت بیش‌تر تمایل دارد و خواسته‌ای ندارد جز اجرای دقیق قانون اساسی، از شورای نگهبان گرفته تا نیروهای نظامی».

آیت‌الله دستغیب در حالی این نامه را منتشر کرده بود، که به ویژه در آستانه برگزاری نشست مجلس خبرگان، فشارها حملات علیه وی از جانب طرفداران حاکمیت رو به فزونی نهاده و حتی مساله محاکمه و بررسی صلاحیت وی برای عضویت در مجلس خبرگان رهبری از سوی گروه های تندرو نزدیک به دولت جمهوری اسلامی مطرح شده بود.

در این میان خبر شرکت نکردن آیت‌الله دستغیب در نشست جاری مجلس خبرگان در حالی منتشر شده است که وی در نامه سرگشاده خود تاکید کرده بود که «باقی مطالب» خود را در نشست روز سه‌شنبه خبرگان بیان خواهد کرد.

از سوی دیگر برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که آیت‌الله دستغیب با توجه به احتمال «تکرار بی‌حرمتی‌ها» نسبت به وی از سوی طرفداران حاکمیت از شرکت در نشست خبرگان خودداری کرده است.

چندی پیش گروه‌های حامی دولت جمهوری اسلامی به مسجد و دفتر آیت‌الله دستغیب در شیراز حمله‌ور شده بودند.
XS
SM
MD
LG