لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۴

صالحی: آژانس برای حضور کارشناسان ایرانی در نشست ها کارشکنی می کند


سخنرانی علی‌اکبر صالحی در پنجاه و چهارمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
سخنرانی علی‌اکبر صالحی در پنجاه و چهارمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوشنبه طی سخنرانی در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت «چنین به نظر می‌رسد که آژانس از یک بحران اعتبار و صلاحیت اخلاقی در رنج است.»

پنجاه و چهارمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از ظهر روز دوشنبه در مقر آژانس در وین، پایتخت اتریش، با شرکت کشورهای عضو آغاز بکار کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، موضوع حفظ اطلاعات محرمانه را در زمره مسائلی دانست که «موجب نگرانی عمیق» ایران نسبت به کارکرد آژانس شده‌است.

وی افزود: «کشورهای عضو نمی‌بایستی شاهد به مخاطره افتادن امنیت ملی خود باشند و اطلاعات طبقه‌بندی آن‌ها تحت هیچ شرایطی نباید افشا گردد.»

علی‌اکبر صالحی جزئیات بیشتری در مورد مسئله «حفظ اطلاعات محرمانه» ارائه نکرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بخشی دیگر از سخنرانی خود گفته است: «آژانس به همکاری صادقانه‌ای که کشور متبوع من تا کنون معمول داشته، واکنشی معکوس نشان داده‌است.»

آقای صالحی آژانس را متهم کرده که «در برابر مشارکت فعال کارشناسان ایرانی در کنفرانس‌های بین‌المللی، کارگاه‌های آموزشی و جلسات مربوطه سازماندهی شده مانع‌تراشی می‌کند.»

وی گفت: «به‌خاطر اعمال فشار سیاسی معدودی کشورها، محدودیت‌های خاص توجیه‌ناپذیری از سوی دبیرخانه بر مشارکت ایران در برنامه‌های آژانس در زمینه‌های ایمنی فعالیت‌های هسته‌ای اعمال شده‌است»‌ و این امر «ممکن است به حوادث خطرناک هسته‌ای با ابعاد بین‌المللی منجر شود.»
به گفته آقای صالحی، آژانس اتمی، «در برابر مشارکت فعال کارشناسان ایرانی در کنفرانس‌های بین‌المللی، کارگاه‌های آموزشی و جلسات مربوطه سازماندهی شده مانع‌تراشی می‌کند.»

آقای صالحی در این سخنرانی همچنین با انتقاد از آخرین گزارش آژانس بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران، اصل «بی طرفی و عدالت» در این گزارش را مورد تردید قرار داد و از آنچه که «اعمال فشار سیاسی از سوی قدرت‌هایی مشخص بر روند تصمیم‌گیری این مرجع فنی منحصر به فرد بین‌المللی» خواند، انتقاد کرد.

آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دوشنبه هفته گذشته در میان اعضای شورای امنیت و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توزیع شد.

یوکیا آمانو در این گزارش جمهوری اسلامی را متهم کرده‌است که از طریق ممانعت از ورود برخی از بازرسان با تجربه، مسئله تحقیق در مورد برنامه هسته‌ای خود را «مختل» می‌کند.

این در حالی است که تهران، آژانس را به نشت اطلاعات از سوی بازرسان اعزامی خود متهم کرده و گفته است که حق خود می داند تا از ورود این بازرسان به تاسیسات هسته ایش جلوگیری کند.

مناسبات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان تصدی سمت مدیرکلی آژانس از سوی یوکیو آمانو در ماه سپتامبر، رو به تیرگی گراییده‌است.

آقای آمانو در افتتاحیه نشست شورای حکام آژانس با تاکید بر این که جمهوری اسلامی با بازرسان آژانس «همکاری نمی‌کند»، گفته‌است، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کند.

نمایندگان آمریکا و سه قدرت اروپایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز چهارشنبه گذشته به طور جداگانه اقدام ايران در جلوگيرى از ممنوعيت ورود بازرسان با تجربه را محكوم كرده و تهران را به تلاش براى «ارعاب» آژانس متهم كردند.

علی‌اکبر صالحی در سخنرانی روز دوشنبه خود افزود که جمهوری اسلامی «بار دیگر گروه وین را به از سرگیری گفت‌وگوها، بدون تاخیر بیشتر و بر مبنای بیانیه تهران که در سطح بین‌المللی مورد تصدیق قرار گرفته، فرا می‌خواند.»

بیانیه تهران، اشاره به توافقی دارد که طی نشست سه جانبه روز ۲۷ اردیبهشت تهران امضاء شد و در آن لولا دا سیلوا، رئیس جمهور برزیل، و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، حضور داشتند.

بر اساس این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد تا ۱۲۰۰ کیلو گرم اورانیوم با غنای سه و نیم درصد خود را به ترکیه ارسال کرده و سپس با سوخت ۲۰ درصدی مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی تهران مبادله شود.

به فاصله کمی از صدور این بیانیه، قطعنامه تنبیهی ۱۹۲۹ شورای امنیت در نهم ژوئن سال تصویب شد.

قدرت‌های غربی بر این باورند که برنامه هسته‌ای ایران ممکن است جنبه‌های نظامی داشته باشد و برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن آن خواهان
تعلیق غنی سازی در ایران تا راستی آزمایی کامل این فعالیت ها هستند.

ایران نگرانی‌های غرب در مورد برنامه هسته‌ای خود را بی‌پایه می‌داند.
XS
SM
MD
LG