لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

اوباما: اظهارات احمدی‌نژاد درباره یازدهم سپتامبر نابخشودنی است


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، سخنان محمود احمدی‌نژاد را که به طور تلویحی دولت آمریکا را به دست داشتن در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر متهم کرده بود، به شدت محکوم کرده و گفته است این اظهارات «نابخشودنی» است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه سخنان محمود احمدی‌نژاد را در باره یازدهم سپتامبر به شدت محکوم کرده است.

طبق این گزارش، آقای اوباما در گفت و گو با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی، سخنان محمود احمدی‌نژاد را در باره یازدهم سپتامبر، «توهین آمیز»، «نفرت‌انگیز» و «نابخشودنی» دانسته است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران که روز پنج‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرد، در سخنان خود درباره عاملان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ ابراز تردید کرده و به طور تلویحی دولت آمریکا را به دست داشتن در این حملات متهم کرده بود.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی از سال ۲۰۰۱ تاکنون همواره اعضای گروه تروریستی القاعده به رهبری اسامه بن‌لادن را مسئول این حملات معرفی کرده‌اند که در جریان آن بیش از سه هزار نفر جان خود را از دست دادند.

محمود احمدی‌نژاد، که پیشتر واقعه کشتار یهودیان را توسط آلمان نازی نیز انکار کرده است، در بخش دیگری از سخنان خود خواستار تشکیل گروه حقیقت‌یاب مستقل در سازمان ملل برای بررسی دلایل و عوامل حملات یازدهم سپتامبر شده است.

در این میان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با «توهین آمیز و نفرت‌انگیز» دانستن سخنان محمود احمدی‌نژاد گفته است:‌«این که وی چنین سخنانی بر زبان آورده است، آن هم در مانهاتان و در نزدیکی جایی که خانواده‌ها عزیزان خود را از دست داده‌اند، مردمانی از همه ادیان و همه قومیت‌ها که این واقعه را (یازدهم سپتامبر) به عنوان رویداد فجیع نسل خود می‌دانند، این که وی چنین سخنانی بگوید، اقدامی نابخشودنی است».

رئیس جمهور آمریکا همچنین با اشاره به روشن کردن شمع برای قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر در تهران به مقایسه این اقدام گروهی از مردم تهران با رفتار حکومت جمهوری اسلامی پرداخته و گفته است:«احساسات انساندوستانه‌ای که در ایران ابراز شد، از شدت اختلاف میان عملکرد رهبری و رژیم ایران از یک سو و اکثریت مردم ایران از سوی دیگر حکایت می‌کند، اکثریتی که نسبت به این رویداد نگاهی توام با احترام و تعقل دارد».

«در صورت تغییر رفتار ایران تحریم‌ها نیز لغو می‌شود»

باراک اوباما همچنین با اشاره به اعمال دور تازه تحریم‌ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه و نیز تحریم‌های یکجانبه برخی از کشورها از جمله ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، آن را در تناقض با سیاست اعلام شده خود در قبال ایران ندانسته وعملکرد دولت ایران را موجب تشدید تحریم‌ها دانسته است.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به رای مثبت کشورهای روسیه و چین به قطعنامه تحریم ایران، افزوده است: «این کشورها همواره شاهد رفتاری از جانب دولت ایران بوده‌اند، که نشان می‌دهد برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی نیست و این خطر بالقوه‌ای برای منطقه به شمار می‌آید».

آقای اوباما در تشریح علت تشدید تحریم‌ها علیه ایران نیز گفته است: «دولت ایران این کشور را در مسیری قرار داده است که باعث شد، تمام دنیا آن را محکوم کنند. علت تشدید تحریم‌ها این بود، که در میان کشورهای امضا کننده پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای، ایران تنها کشوری است که نتوانسته است، جامعه جهانی را نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود متقاعد سازد».

رئیس جمهور آمریکا با بیان این که از تغییر رفتار و رفتار مسئولانه رهبران ایران در مساله هسته‌ای استقبال می‌کند، گفته است، در این صورت جمهوری اسلامی می‌تواند، در چارچوب معاهده منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای از حقوق خود بهره‌مند شود و همچنین این تغییر رفتار می‌تواند به لغو تحریم‌ها منجر شود.
XS
SM
MD
LG