لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

احمدی نژاد: ايران در ماه اکتبر با گروه ‪ ۵+۱‬ مذاکره می‌کند


محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران، روز جمعه در نیویورک از احتمال مذاکره نماينده ايران با يکی از اعضای گروه پنج بعلاوه يک برای تعيين چارچوب ادامه مذاکرات هسته ای خبر داد.

محمود احمدی نژاد که با خبرنگاران صحبت می کرد با اشاره به این که ایران همواره به دنبال «مذاکره بر اساس عدالت و احترام» بوده است، گفت:« احتمالا ماه اکتبر نماينده ايران با يکی از اعضای گروه پنج بعلاوه يک برای تعيين چارچوب ادامه مذاکرات گفت وگو می‌کند. »

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان، اعضای گروه‪ ۵+۱‬ تاکنون به این اظهارات محمود احمدی نژاد واکنش نشان نداده اند. اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز جمعه ابراز امیدواری کرد که ایران پیشنهادهای جامعه بین المللی را مورد ارزیابی قرار دهد.

در همین زمینه، وزيران امور خارجه گروه ۱+۵ روز چهارشنبه در بيانيه ای ابراز اميدواری کردند که هرچه زودتر به راه حلی جامع برای مناقشه هسته ای ايران دست يابند و همچنين خواستار دور تازه گفت وگو ها بر سر مبادله سوخت اتمی شدند.

محمود احمدی نژاد در ادامه مصاحبه با خبرنگاران به بيانيه سه جانبه تهران بین ایران، برزیل و ترکیه برای مبادله سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران اشاره کرد و گفت:« در حالی که ايران، ترکيه و برزيل در حال رايزنی بودند، انها به طور يکجانبه گفت وگوها را قطع و موضوع تعليق را مطرح کردند.»

اشاره محمود احمدی نژاد به توافق سه جانبه بين ايران، برزيل و ترکيه در ۲۷ ارديبهشت ماه در تهران است طبق آن قرار بود۱۲۰۰کيلوگرم اورانيوم غنی شده باعيار سه و نيم درصد ايران در کشور ترکيه نگهداری شود و در مقابل ايران ۱۲۰ کيلو گرم سوخت با غلظت ۲۰ درصد دريافت کند.

ایران پیش از این در سال گذشته پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مبادله اوارنیوم غنی شده با سوخت هسته ای را به رغم موافقت اولیه خود رد کرد بود.

ايران در مذاکرات اکتبر سال گذشته خود با گروه وين (آمريکا، فرانسه و روسيه به همراه آژانس بین المللی انرژی اتمی ) ابتدا با پيشنهاد انتقال بخش مهمی از اورنيوم غنی شده با عيار پايين خود به روسيه و فرانسه برای غنی سازی بيشتر و در مقابل دريافت سوخت مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران موافقت کرد، اما بعدا با رد اين پيشنهاد شرايط ديگری را برای مبادله اوانيوم غنی شده با سو خت هسته ای مطرح کرد.

به رغم توافق سه جانبه تهران برای مبادله سوخت هسته ای، شوراى امنيت سازمان ملل در اواخر خردادماه سال جاری قطعنامه ۱۹۲۹ را با هدف تشديد تحريم هاى ايران تصويب كرد و از تهران خواست تا فعاليت هاى مربوط به غنى سازى اورانيوم را متوقف كند.

ايران اين قطعنامه را رد كرده و مى گويد كه براى تامين سوخت مورد نياز راكتور تهران غنى سازى ۲۰ درصدى را آغاز كرده است. غرب نگران فعاليت هاى احتمالى نظامى- اتمى ايران است ولى جمهورى اسلامى مى گويد كه برنامه هسته ايش اهداف صلح آميز دارد.

توقف غنی سازی بیست درصدی


محمود احمدی نژاد در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت :اگر قدرتهای جهانی سوخت مورد نياز رآکتور تحقيقات پزشکی تهران را تامين کنند، ايران غنی سازی بیست درصدی اورانيوم را متوقف می کند.

به گفته محمود احمدی نژاد، ايران از غنی کردن اورانيوم سه و نيم درصد و تبديل کردن آن به اورانيوم ۲۰ درصد سودی نمی برد و تنها به دليل نياز رآکتور پزشکی تهران مجبوربه اين کار شده است.

محمود احمدی نژاد روز جمعه نیویورک را ترک کرده و راهی تهران شد.
XS
SM
MD
LG