لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

سناتور ليبرمن: در صورت موثر نبودن تحریم ها، آمریکا حمله نظامی به ايران را بررسی کند


جوزف ليبرمن، سناتور مستقل از ايالت کنتيکت
جوزف ليبرمن، سناتور مستقل از ايالت کنتيکت
جوزف ليبرمن، سناتور مستقل از ايالت کانکتيکت، با بررسی سياست های آمريکا در قبال ايران می‌گوید شايد بهتر باشد از تلاش برای تغيير رفتار دولت ايران دست برداشته شود و در پی تغيير رژيم در اين کشور بود.

به گزارش خبرنگار راديو فردا، سناتور ليبرمن که روز چهارشنبه در شورای روابط خارجی در واشينگتن صحبت می کرد، گفته است: در صورتی که تحریم های بین المللی علیه تهران نتیجه بخش نباشد، آمریکا باید حمله نظامی به ایران را بررسی کند.

سناتور لیبرمن همچنین به تلاش های آمريکا برای برقرار صلح در خاورميانه اشاره کرد و گفت: گرچه آمريکا هرگز تا اين حد در تلاشهای مربوط به استقرار صلح خاورميانه و در پيگيری سياست منع گسترش در منطقه فعال نبوده است اما يک نگرانی ملموسی در مورد آينده آمريکا در خاورميانه وجود دارد.

سناتور ليبرمن «ريشه اين نگرانی» را در حضور فعال ايران در خاورميانه دانست و جمهوری اسلامی را کشوری توصيف کرد که سياست هايش «ترکيبی از افراطگرايی و جاه طلبی های توسعه طلبانه است».

سناتور ليبرمن همچنين تصريح کرد: شايد بهترين راه حل در برخورد با ايران اين باشد که ما دست از تلاشهای خود برای تغيير رفتار رژيم بر داريم و در پی تغيير رژيم تهران باشيم.

سناتور ليبرمن با اشاره به اين که «آمريکا نمی تواند تا ابد در انتظار موثر واقع شدن تحريمها عليه ايران باشد» گفت وی اميدوار است باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در پايان سال جاری يعنی تا سه ماه ديگر به ارزيابی اين شرايط بپردازد که اگر استراتژی فعلی در مورد ايران بجايی نرسيد «ما دست به يک گفت و گوی ملی در آمريکا بزنيم؛ گامی که بدون ترديد بايد گزينه يک حمله نظامی را به بررسی بگذارد.»

جو ليبرمن تاکيد کرد: در غير اين صورت بيم آن می رود که آمريکا نهايتا به يک ايران هسته ای تن دهد.

سناتور ليبرمن همچنين گفت: همان طور که باراک اوباما، رييس جمهوری، گفته است ايران هسته ای غيرقابل قبول است، ما بايد آماده باشيم تا بهر شکلی که لازم است مانع تحقق آن چيزی باشيم که ادعا می کنيم غيرقابل قبول است.

سناتور ليبرمن همچنين گفت:«زمان فرا رسيده است که تا اين پيام روشن را برای دوست و دشمن در منطقه بفرستيم که ما مانع دستيابی ايران به توانايی ساخت سلاح هسته ای می شويم. اگر احتمالا شد با روش های مسالمت آميز، ( و گرنه) در صورتی که حتما می بايست، از طريق نظامی».

سناتور ليبرمن اضافه کرد: من می دانم که حمله به تاسيسات هسته ای ايران خطرات و هزينه هايی دارد، اما متقاعد شده ام که هزينه ها خطرات ايران با توانايی اتمی بسيار بزرگتر است.

کشور های غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به سلاح اتمی است. اين در حالی است که ايران با رد اين اتهام می گويد برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز و در راستای توليد انرژی است.

در همين حال، سياست دولت باراک اوباما در قبال ايران با فشار برخی از اعضای کنگره آمريکا رو به رو است. نمايندگان کنگره آمريکا می گويند واشينگتن بايد اين امر را روشن کند که در صورتی که تحريم ها عليه تهران نتيجه ندهد، گزينه نظامی در قبال ايران را مورد بررسی قرار خواهد داد.

همزمان با افزايش اين فشار ها درباره سياست واشينگتن در قبال تهران، دولت آمريکا طی هفته های اخير تاکيد کرده است تحريم های اخير شورای امنيت سازمان ملل متحده و همچنين تحريم های يکجانبه کشورهای غربی عليه جمهوری اسلامی بيش از انتظار تاثير گذار هستند.

واکنش مردم

خبرنگار راديو فردا که در جلسه سخنرانی سناتور ليبرمن حضور داشت نظر وی را در مورد واکنش مردم ايران به چنين حمله نظامی جويا شد. سناتور ليبرمن در پاسخ، ضمن اشاره به اين که وی هنوز پاسخ قطعی اين پرسش را نمی داند، تصریح کرد که به عقیده او هر اقدامی که منجر به تصعيف رژيم تهران شود، اکثريت مردم ايران را خشنود می کند.

درهمين زمينه، سناتور ليبرمن روز چهارشنبه در مصاحبه با «فايننشنال تايمز» گفته است: زمان آن فرا رسيده است که از تکرار جمله اقدام نظامی گزينه ديگری بر روی ميز است، عبور کنيم. زیرا زمانی زيادی است که ما به دنبال مسير ديپلماسی و تحريم هستيم.

هاورد برمن، سناتور دمکرات و رييس کميته روابط خارجی سنا، نيز اخيرا گفته است که دولت اوباما «چند ماه و نه سال ها» فرصت دارد تا نشان دهد که تحريم ها عليه ايران نتيجه بخش هستند.

هاورد برمن همچنين تاکيد کرده بود که اقدام نظامی عليه تهران را بر پذيرش ايران مسلح به سلاح اتمی ترجيح می دهد.

سناتور ليندسی گراهام از ايالت کارولينای جنوبی هم در بيست و يکم سپتامبر طی يک سخنرانی در واشينگتن گفته بود: « چگونه می شود تحريمها را کارگر ساخت، اگر مردم در ايران براين باور باشند که آمريکا هرگز نيروی نظامی را بکار نخواهد گرفت.»

سناتور گراهام افزود در پرداختن به اين مساله، کشورهای سنی عرب در خليج فارس، بايد مشارکت بيشتری داشته باشند.

به رغم این اظهارات قانونگذاران آمریکایی، باراک اوباما هفته گذشته تاکید کرده بود که گزینه نظامی «راه مطلوبی» برای حل مناقشه هسته‌ای ایران نیست.
XS
SM
MD
LG