لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

اختلاف در میان لبنانی‌ها درباره سفر احمدی‌نژاد


مارون‌الراس لبنان؛ یک شهروند لبنانی تصویر احمدی‌نژاد را می‌شوید.
مارون‌الراس لبنان؛ یک شهروند لبنانی تصویر احمدی‌نژاد را می‌شوید.
سفر قریب‌الوقوع محمود احمدی‌نژاد به لبنان، همچنان با موج واکنش‌ها در صحنه سياسی لبنان روبروست و دبيرکل سازمان ملل نيز نماينده ويژه خود را به ملاقات سفير ايران در لبنان فرستاده است تا از او بشنود که احمدی‌نژاد در اين سفر چه اهدافی را دنبال می‌کند، اما حزب الله به لبنانی‌ها يادآور شده است که ايران کمک‌های زيادی به بازسازی لبنان کرده است.

همزمان، يک مقام ارشد در فراکسيون بزرگ‌ترين حزب پارلمانی لبنان در انتقادی تازه، تکرار کرده است که آمدن احمدی‌نژاد، به خطر انداختن لبنان و رساندن اين پيام است که گويا «امنيت اسرائيل در دست ايران است».

آغاز ديدار رسمی دو روزه احمدی‌نژاد از لبنان، برای سيزدهم اکتبر، بيست و يکم مهر ماه تعيين شده است، و دراين راستا، غضنفر رکن آبادی، سفير ايران در لبنان در روزهای اخير ديدارهای متعددی با مقامات لبنانی داشته و هياتی عالی‌رتبه از دفتر رياست جمهوری ايران را که برای تدارکات اين سفر به بيروت رفته بود، همراهی کرده است.

ائتلاف ملی‌گرايان لبنان، که سعد حريری، نخست وزير لبنان در صدر آن است، چهارشنبه گذشته، در بيانيه بی‌سابقه‌ای از آمدن احمدی‌نژاد و اثرات منفی احتمالی آن بر منافع و اهداف لبنان ابراز «نگرانی عميق» کرد.

همزمان، سعد حريری، نخست وزير لبنان نيز جمعه به عربستان سعودی رفت تا در باره تحولات پيش روی لبنان، به ويژه در آستانه انتشار گزارش احتمالی دادگاه جنايی بين‌المللی درباره قتل پدرش، رفيق حريری، نخست وزير اسبق لبنان، با عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان رايزنی کند.

پادشاه عربستان بزرگ‌ترين حامی خاندان حريری بوده است و اخيرا نيز در سفر به لبنان حمايت خويش را از دولت سعد حريری و ثبات لبنان، در برابر مخاطراتی که از سوی حزب الله متوجه دولت سعد حريری است، مورد تاکيد قرار داد.

اما تحرکات و انتقادها و اظهار نظرها در باره عواقب آمدن احمدی‌نژاد همچنان صحنه سياست لبنان را به خود مشغول داشته است.

آنتون اندرئوس، معاون حزب المستقبل، حزب تحت رهبری سعد حريری، و بزرگ‌ترين بخش فراکسيون اکثريت در مجلس لبنان، يکشنبه ناخشنودی اين حزب را از اين سفر دوباره بيان کرد و عبارات صريح‌تر و تندتری به کار برد.

آقای اندرئوس گفت: «احمدی‌نژاد دشمن لبنان است زيرا به حزب الله سلاح می‌دهد که نيروهايش با اين سلاح به خيابان‌های لبنان آمده و مردم ما را بکشند و بنظر می‌رسد که حزب الله برنامه‌های تازه‌ای برای کشتن دوباره مردم لبنان دارد».

فارس سوئيد، هماهنگ‌کننده ائتلاف چهارده مارس در مجلس، روزهای پيش گفته بود که احمدی‌نژاد در اين سفر می‌خواهد نشان دهد که لبنان زير نفوذ ايران است و از لبنان به عنوان پايگاه مديترانه‌ای ايران همچنان سوء استفاده کند.

از سوی ديگر، حزب الله به دفاع از سفر احمدی‌نژاد پرداخته است. شيخ نعيم قاسم، معاون حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله، يکشنبه در مصاحبه‌ای تلويزيونی در پاسخ به انتقادهای ملی‌گرايان لبنان، گفت که «احمدی‌نژاد در چارچوب يک سفر رسمی و مشروع، و نظر به کمک‌های زيادی که ايران به بازسازی لبنان پس از جنگ چهار سال پيش کرده است، به لبنان می‌آيد».

شيخ نعيم قاسم افزود که «ايران هميشه حامی و ياور لبنان بوده است».

حساس‌ترين بخش سفر احمدی نژاد به لبنان، حضور او در جنوب لبنان است. او از کفر قنا و مناطق مارون‌الراس، بنت جبيل و موزه حزب الله در منطقه مليتا ديدار خواهد کرد. اين مناطق شاهد نبردهای شديدی در جنگ ۳۳ روزه تابستان ۲۰۰۶ ميان ارتش اسرائيل با نيروهای حزب الله بود.

قرار است که محمود احمدی‌نژاد پارک «ايران» را نيز که بخش‌های مختلف آن به نام استان‌های ايران نامگذاری شده، در مرز با اسرائيل افتتاح کند؛ پیشتر گزارش‌هایی منشر شده بود که محمود احمدی‌نژاد در کنار دروازه فاطمه به سوی اسرائيل سنگ‌پرانی خواهد کرد.

همچنين گزارش ها حاکی است که حزب الله تدارکات گسترده‌ای را دنبال می‌کند تا آيين استقبال هرچه بزرگ‌تری را از احمدی نژاد، بويژه در جنوب لبنان برگزار کند و همه نيروهای حزب الله و خانواده‌های آنها و حاميان ديگرحزب الله و ايران و نيروهای هشت مارس در لبنان برای اين استقبال بسيج شده‌اند.

حزب الله همچنین پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای برای اين بخش از سفر احمدی ‌ژاد در نظر گرفته و نمايندگان رسانه‌های زيادی را دعوت کرده است.

نظر به حساسيت حضور احمدی‌نژاد در کنار مرز اسرائيل، ارزيابی می‌شود که سخنرانی او مستقيما از شبکه‌های تلويزيونی بسياری در منطقه و جهان پخش شود.

اما ژنرال آلبرتو اسرما، فرمانده ايتاليايی نيروهای صلحبان سازمان ملل در جنوب لبنان، شنبه تاکيد کرده بود که همگان به حساسيت اوضاع واقف هستند.

درهمين حال، مايکل ويليامز، نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل در امور لبنان، جمعه شخصا به سفارت خانه ايران در بيروت رفت و با غضنفر رکن آبادی، سفير ايران در لبنان ديدار کرد.

ناظران می‌گويند که ملاقات آقای ويليامز با سفير ايران، که کم سابقه است، نشان نگرانی دبيرکل سازمان نيز هست.

روزنامه هاآرتص يکشنبه نوشته بود که اسرائيل از طريق دبيرکل سازمان ملل، آمريکا و فرانسه به لبنان نسبت به تحريکات احتمالی در طول سفر احمدی‌نژاد در لبنان هشدار داده است.

وزارت خارجه اسرائيل نيز جمعه دربيانيه‌ای گفته بود که سفر احمدی‌نژاد به لبنان، مانند سرکشی يک فئودال از ملک و املاک خود است.

اما حساسيت داخلی در میان سياستمداران و افکار عمومی لبنان نسبت به سفر احمدی‌نژاد به ويژه برای اين است که اختلافات ميان احزاب بر سر دادگاه بين‌المللی شناسايی عوامل قتل رفيق حريری شدت گرفته است.

برخی شواهد نشان می‌دهد که اسناد دادگاه بين‌المللی انگشت اتهام را در اين سو قصد سياسی متوجه حزب الله می‌کند؛ امری که دبيرکل حزب الله پيشاپيش نسبت به آن هشدار داده و گفته است که بهايی سنگين خواهد داشت.

ملی گرايان لبنانی می‌گويند که حزب الله می‌خواهد با ايجاد جنگ داخلی و حتی بهانه دادن به اسرائيل برای يک جنگ منطقه‌ای، خود را از عواقب چنين اتهامی برهاند.

سميرجعجع، رهبرجناحی ازنيروهای مسيحی لبنان يکشنبه هشدارداد که درصورت وقوع نبرد داخلی، اين بار «افراد کمکی» (برای حزب الله) از مصر و ساير کشورهای عربی و حتی اروپا خواهند رسيد.

ايران تاکنون به انتقادهايی که ملی‌گرايان لبنانی از سفر احمدی نژاد بيان کرده اند، واکنش صريح نشان نداده است.

منوچهر متکی، وزيرخارجه ايران، در روزهای اخيردر مصاحبه با روزنامه‌های عربی منطقه مانند «الرای» و «الوطن» گفت که سفر احمدی‌نژاد بنا به درخواست بلند پايگان لبنان صورت می‌گيرد».

آقای متکی افزود که «بايد به همه ديدگاه‌ها احترام گذاشت اما مهم‌ترين امر، منافع مشترک لبنان و ايران است که از راه همکاری و تبادل نظر تامين خواهد شد».

وزيرخارجه ايران در واکنش تلويحی به انتقادهای ملی‌گرايان لبنان، که گفته‌اند حضور احمدی نژاد ثبات لبنان را با مخاطرات جدی روبرو می‌کند، اظهارداشت که «ثبات لبنان هديه‌ای است که همگان از آن بهره می‌برند و اگر امنيت و ثبات نباشد، تنها به نفع دشمنان است».

آقای متکی افزود که «ايران همچنان در کنار لبنان می‌ايستد و با امکانات اقتصادی خود، می‌تواند به توانمندی لبنان، حتی در عرصه نظامی، کمک کند» و نيز گفت که «ايران هيچ حد و مرزی برای کمک به لبنان ندارد».
XS
SM
MD
LG