لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

فعالیت بانک ملت در کره جنوبی برای دو ماه به حال تعلیق در آمد


سه هفته پس از تصویب تحریم‌های جدید از سوی کره جنوبی علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، مسئولان مالی این کشور روز پنجشنبه اعلام کردند که فعالیت‌های شعبه بانک ملت در کره جنوبی برای دو ماه به حالت تعلیق در خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیسیون خدمات مالی کره جنوبی روز پنجشنبه، ۱۵ مهرماه اعلام کرد که کره جنوبی در راستای تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، معاملات خود با شعبه بانک ملت در سئول را که پیشتر در فهرست تحریم‌های کره جنوبی قرار گرفته بود، به دلیل «نقض قوانین معاملات ارزی»، از تاریخ ۱۹ مهرماه به مدت دو ماه به حالت تعلیق در خواهد آورد.

کره جنوبی در حالی انجام معامله با بانک ملت سئول را به حالت تعلیق در آورده است که به گفته یک مقام کمیسیون خدمات مالی این کشور، اکثر فعالیت‌های بانک ملت سئول مرتبط با معاملات ارزی است و بنابراین «عملاً» فعالیت‌های این بانک به مدت دو ماه متوقف خواهد شد.

گزارش ها حاکی است، تعلیق فعالیت بانک ملت شعبه سئول که تنها شعبه بانک ملت در حوزه خارج از خاورمیانه و اروپاست، فعالیت بیش از دو هزار شرکت کره‌ جنوبی را که از طریق این بانک به تجارت با ایران مشغولند، تحت تأثیر قرار خواهد داد.

متوقف شدن فعالیت این بانک در حالی صورت گرفته است که ایالات متحده خواهان تعطیلی دائم شعبه بانک ملت در سئول است. این بانک پیشتر نیز از سوی دولت آمریکا متهم شده است که در معاملات چند صد میلیون دلاری تجهیزات موشکی و دفاعی برای جمهوری اسلامی دست داشته است.

پس از به تصویب رسیدن چهارمین قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت، ایالات متحده که خود تحریم‌های یکجانبه ای را علیه ایران به تصویب رسانده است، کره جنوبی را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه برنامه هسته‌ای ایران تحت فشار قرار داد.

به دنبال این فشارها، کره جنوبی اعلام کرد که تحریم‌های بیشتری را علیه ایران در دست بررسی دارد و از همان زمان رسانه‌های محلی کره گفته بودند که بانک ملت و شرکت پتروشیمی ایران از جمله اولین اهداف تحریم‌ها خواهند بود.

کره جنوبی در نهایت روز ۱۷ شهریور تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به تصویب رساند که به موجب آن ۱۰۲ شرکت و مؤسسه ایرانی از جمله شعبه بانک ملت در سئول همراه با ۲۴ نفر از افراد درگیر در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی را در فهرست تحریم‌های جدید خود قرار داد.

تحریم‌های مضاعف کره جنوبی اگرچه سرمایه گذاری‌های تازه در صنعت نفت و گاز ایران را با محدودیت‌های بسیاری رو به رو کرده است، اما هیچ ممنوعیتی را در مورد واردات نفت از ایران در نظر نگرفته است.

ایران که چهارمین کشور تأمین کننده نفت کره جنوبی است، حدود ۱۰ درصد از نیازهای نفتی این کشور را تأمین می‌کند.
XS
SM
MD
LG