لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

خروج شرکت توسعه نفتی «اینپکس» ژاپن از پروژه آزادگان


ساعاتی پس از آن که مسعود میرکاظمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی اظهار داشت که انصراف شرکت‌های نفتی خارجی از حضور و فعالیت در ایران، «یک فرصت» برای شرکت‌های داخلی است، شرکت توسعه نفتی «اینپکس» ژاپن اعلام کرد که از پروژه میدان نفتی آزادگان ایران خارج خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت نفتی اینپکس که پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان در غرب اهواز را سال ۲۰۰۱ آغاز کرده بود روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرده‌است که برای خروج از این پروژه نفتی با شرکت ملی نفت ایران توافق کرده است.

سخنگوی شرکت اینپکس در این باره گفت: «پس از رایزنی‌های لازم با دولت ژاپن به این نتیجه رسیدیم که از پروژه خارج شویم و ۱۰ درصد سهمی که داشتیم دیگر در تملک ما نیست.»

این مقام مسئول در شرکت اینپکس افزود که شرکتش قصد پرداخت خسارت به ایران را ندارد ولی مشخص نکرد که آیا اینپکس سرمایه‌گذاری‌هایی که تاکنون در این میدان نفتی انجام داده را بازیابی خواهد کرد یا نه.

شرکت توسعه نفتی اینپکس که ۱۵۳ میلیون دلار در پروژه عظیم آزادگان سرمایه‌گذاری کرده‌است روز جمعه گفت که کنار کشیدنش از این پروژه «تأثیر کمی» بر میزان درآمدهای این شرکت خواهد داشت و اینپکس قصد ندارد در ارقام پیش‌بینی شده برای درآمدهای سال جاری خود تغییری بدهد.

اعلام این خبر در حالی است که رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در مورد احتمال خروج ژاپن از پروژه میدان نفتی آزادگان اعلام کرد که ژاپن حاضر به ترک منطقه آزادگان نیست، زیرا می‌داند در صورت کنار کشیدن از این حوزه، «کشورها و شرکت‌های دیگر این سهم را اشغال می‌کنند».

پیش از این رسانه‌های ژاپن در تاریخ ۸ مهرماه به نقل از منابع دولتی این کشور اعلام کردند که شرکت ژاپنی توسعه نفتی اینپکس که دولت ژاپن بزرگ‌ترین سهامدار آن است، برای جلوگیری از قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های ایالات متحده تصمیم گرفته است از فعالیت در حوزه نفتی جمهوری اسلامی کنار کشیده و از پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان انصراف دهد.

در سال ۲۰۰۶ و همزمان با تشدید فشار آمریکا بر متحدان خود برای کاهش معاملات با ایران، این شرکت با واگذار کردن حدود ۶۰ درصد از سهام خود به شرکت نفت و گاز دولتی ایران، سهم خود از این میدان را به ۱۰ درصد کاهش داد.

اعلام خروج اینپکس از پروژه آزادگان، تنها ساعاتی پس از آن انتشار یافت که مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران که ریاست سازمان صادرکنندگان نفت، اوپک، را به مدت یک سال بر عهده گرفته‌است، روز پنجشنبه در حاشیه جلسه اوپک به خبرنگاران خارجی گفت: «ایران کشور کوچک و فقیری نیست؛ بنابراین خروج شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی فرصتی برای بانک و شرکت‌های بزرگ‌ داخلی است تا خود را باور کنند.»

آقای میرکاظمی افزود که به باور او جذب سرمایه برای ایران «کار مشکلی نیست» و شرکت‌های داخلی «به خوبی» می‌توانند صنعت نفت را مدیریت کنند.

خروج شرکت‌های خارجی از ایران با اعمال فشار از سوی ایالات متحده ارتباط دارد زیرا شرکت‌هایی که تحریم آمریکا علیه ایران را که به منظور وادار کردن جمهوری اسلامی به رها کردن برنامه هسته‌ای‌اش اعمال شده زیر پا بگذارند با دشواری‌های زیادی در امور مالی مرتبط با ایالات متحده روبه‌رو می‌شوند.

ژاپن که از کشورهای هم‌پیمان ایالات متحده است در اوایل ماه گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به تصویب رساند که این تحریم‌ها شامل مسدود کردن دارایی‌های افراد و نهادهایی است که به باور ژاپن با برنامه هسته‌ای ایران در ارتباط هستند.

با وجود اینکه ژاپن چهارمین واردکننده نفت خام از ایران است در حال حاضر دیگر شرکت‌های ژاپنی نیز به صورتی محتاطانه در حال بازنگری عملیات خود در ایران هستند.

از سوی دیگر در راستای افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، شرکت بزرگ خودروسازی ژاپنی تویوتا نیز در ماه اوت اعلام کرد که صادرات خودروهایش به ایران را تا مدتی نامحدود متوقف کرده‌است.
XS
SM
MD
LG