لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۱

المستقبل احمدی‌نژاد را با نامه روشنفکران ایرانی بدرقه کرد


یک روز پس از پایان سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران به لبنان، پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی جریان «المستقبل» و روزنامه «المستقبل» که وابسته به سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، هستند اقدام به انشار نامه جمعی از روشنفکران و روزنامه‌نگاران ایرانی خطاب به ملت لبنان کردند که در آن به شدت از سفر محمود احمدی‌نژاد انتقاد شده است.

در این نامه اعلام شده است که محمود احمدی‌نژاد نماینده ملت ایران نیست و او صلح و آرامش را برای لبنان نمی‌خواهد.

جریان اکثریت المستقبل که اکثریت پارلمان این کشور را در اختیار دارد، پیشتر نسبت به سفر آقای احمدی‌نژاد اعلام نگرانی کرده بود و برخی از چهره‌های این جریان نیز مواضعی تندی علیه وی اتخاذ کرده و گفته بودند که او قصد دارد با تقویت یک گروه، وحدت و ثبات لبنان را بر هم زند.

اما با حضور محمود احمدی‌نژاد در لبنان، رفتاری دیپلماتیک از سوی مسئولان دولتی لبنان مشاهده شد به گونه‌ای که این گروه در مواضع روزهای گذشته خود از روابط جمهوی اسلامی با دولت لبنان نه با یک یا چند گروه استقبال کردند.

مواضع رئیس جمهوری اسلامی نیز در دیدارهای رسمی و نه در دیدارهای عمومی‌اش با هوادارن حزب‌الله و امل، دو گروه شیعه لبنانی، مورد تحسین چهره‌های جریان اکثریت لبنان قرار گرفت.

با این حال روز جمعه، روزنامه المتسقبل و پایگاه اینترتی جریان المستقبل اقدام به انتشار نامه روشنفکران ایرانی خطاب به ملت لبنان کردند. این نامه شامگاه سه‌شنبه و روز چهارشنبه در برخی سایت‌های فارسی زبان منتشر شده بود.

روزنامه المستقبل در گزارش روز جمعه خود به نامه چند روز پیش ۲۵۰ از سیاستمداران، فعالان و روزنامه‌نگاران لبنانی خطاب به احمدی نژاد اشاره کرد که هشدار داده بودند سفر او به لبنان برای دخالت در مسائل داخلی این کشور و پشتیبانی از یک گروه در مقابل سایر گروه‌ها و جریان‌ها نباشد.

المستقبل نامه روشنفکران و روزنامه‌نگاران ایرانی را همپیمانی و پشتیبانی ایرانیان از نامه لبنانی‌ها دانسته است.

این گزارش به متن نامه روشنفکران و روزنامه‌نگاران ایرانی پرداخته که در آن آمده است: «امروز کسی به دیدار سرزمین شما آمده است که نه برای ایران آرامش و صلح و رفاه آورده است و نه برای لبنان به صلح و آرامش و رفاه فکر می‌کند. محمود احمدی‌نژاد، کسی که انتخابات سال ۲۰۰۹ را دزدید و خود را به جای منتخب حقیقی مردم به عنوان رئیس‌جمهور نامید؛ نماینده مردم ایران نیست.»

این نامه با اشاره به سیاست‌های خارجی احمدی نژاد ادامه داده است: «خاتمی‌ها و موسوی‌ها نمایندگان مردم ایران‌اند، حتی اگر احمدی‌نژاد واقعاً رأی آورده بود، ما او را به عنوان نماینده مردم خود می‌شناختیم گرچه با سیاست‌هایش موافق نبودیم. اما سیاست‌های احمدی‌نژاد اکنون خطرناک‌تر از همیشه است چون می‌خواهد دزدیدن انتخابات و تقلب بزرگ و خیانت در آرای مردم ایران و رسوایی‌ها و خونریزی‌های پس از آن را با سیاست‌های هر روز تندتر و تحریک‌آمیزتر بپوشاند.»

روشنفکران و روزنامه‌نگاران ایرانی به پشتیبانی جمهوری اسلامی از حزب‌الله نیز اشاره کرده و افزوده‌اند که «حمایت احمدی‌نژاد از یک گروه معین در لبنان در مقابل گروه‌های دیگر هم به تنش داخلی در لبنان می‌انجامد و هم سرپوشی برای ناتوانی او و فرصت‌سوزی‌هایی است که ایران را دچار تحریم گسترده کرده و با خطر جنگ احتمالی روبه‌رو ساخته است. او می‌خواهد با افزایش تنش در لبنان و منطقه بر مشکلات داخلی خود سرپوش بگذارد و لبنان را وجه‌المصالحه در معامله با آمریکا و قدرت‌های بزرگ کند.»

در این نامه همچنین به توافقنامه‌ها میان جمهوری اسلامی و لبنان اشاره شده و تأکید شده است: «احمدی‌نژاد ممکن است وعده‌های فریبنده برای کمک مالی بدهد اما اوضاع اقتصادی ایران تحت حکومت او و وضع سیاسی دولتش بدتر از ان است که این وعده‌ها به عمل تبدیل شود. او از سفرش به لبنان تنها به قصد نمایشی سیاسی استفاده می‌کند و در آن برای مردم لبنان و ایران و سرنوشت امروز و آینده آنها کوچک‌ترین ارزشی قائل نیست.»

سفر محمود احمدی‌نژاد به لبنان روز چهارشنبه در میان استقبال هزاران شیعه لبنانی هوادار ایران آغاز شد و آقای احمدی‌نژاد پنجشنبه‌شب با بدرقه رسمی میشل سلیمان، همتای لبنانی‌اش، بیروت را به مقصد تهران ترک کرد.
XS
SM
MD
LG