لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

کمک دو میلیارد دلاری نظامی آمریکا به پاکستان «برای مقابله با گروه‌های افراطی»


ناو هواپیمابر آمریکایی در آب‌های پاکستان
ناو هواپیمابر آمریکایی در آب‌های پاکستان
مقام‌های آمریکایی می‌گویند دولت اوباما قصد دارد روز جمعه خبر یک بسته جدید از کمک‌های دو میلیارد دلاری نظامی به پاکستان را اعلام کند. بنا بر گزارش‌ها، این کمک برای مدت پنج سال آینده خواهد بود و هدف از آن، یاری رساندن به پاکستان برای مبارزه با گروه‌های افراطی اسلام‌گرا در این کشور است.

خبر این کمک‌ها قرار است روز جمعه در پایان دور جدید گفت‌وگوهای راهبردی میان مقامات بلندپایه ایالات متحده و پاکستان که در واشینگتن برگزار می‌شود، اعلام شود.

«گفت‌وگوهای راهبردی» میان این دو کشور به ابتکار باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و به منظور نشان دادن درازمدت بودن طرح کمک‌ها برگزار می‌شود و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، هدایت این گفت‌وگوها را بر عهده دارد.

خبر کمک جدید به پاکستان در زمانی اعلام می‌شود که تاریخ بسته کمکی پیشین ایالات متحده به پاکستان، که ارزش آن کمتر از بسته جدید بود، در حال انقضا است.
گزارش ارائه کمک‌های جدید واشینگتن به اسلام‌آباد در حالی منتشر می‌شود که کشته شدن اخیر سربازان پاکستانی توسط بالگردهای ناتو در مرز افغانستان، روابط آمریکا و پاکستان را با تنش روبه‌رو کرده‌است.

مناطق قبایلی و خودمختار در مرز پاکستان با افغانستان به مرکز تجمع گروه‌های مسلح اسلام‌گرا و حامیان تروریسم بدل شده و دولت آمریکا از پاکستان انتظار دارد که با حملات شدیدتر بر طالبان و القاعده در این منطقه مانع از عملیات آنها در افغانستان شود.

ارائه کمک‌های جدید توسط ایالات متحده در حالی است که روابط میان آمریکا با کشور هم‌پیمان خود، پاکستان، در ماه‌های اخیر با چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌است و ایالات متحده همواره می‌کوشد تا در روابط خود با دو کشور متخاصم هند و پاکستان موازنه برقرار کند.

گزارش ارائه کمک‌های جدید واشینگتن به اسلام‌آباد در حالی منتشر می‌شود که کشته شدن اخیر سربازان پاکستانی توسط بالگردهای ناتو در مرز افغانستان، روابط آمریکا و پاکستان را با تنش روبه‌رو کرده‌است.

اوایل مهرماه به هنگام عبور بالگردهای ناتو از مرز افغانستان به داخل پاکستان، در پی یک حمله موشکی از یک هواپیمای بدون سرنشین، سه سرباز پاکستانی در شمال غربی منطقه «کُرَّم» جان خود را از دست دادند. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، می‌گوید این بالگردها برای «دفاع از خود» در برابر شلیک‌هایی که از زمین به آنها می‌شده اقدام به شلیک موشک کرده‌اند.

پاکستان به نشانه اعتراض به کشته شدن سه سرباز این کشور در جریان این شلیک هوایی، مرز خود با افغانستان که گذرگاه اصلی تدارکات ناتو در افغانستان است را بست.
XS
SM
MD
LG