لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۹

صدور مجوز جدید برای ۱۲ رشته علوم انسانی متوقف شد


 سر در دانشگاه تهران
سر در دانشگاه تهران
در حالی که حمله مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی به علوم انسانی همچنان ادامه دارد، روز شنبه، مدير کل دفتر گسترش وزارت علوم، تحقيقات و فناوری از توقف صدور مجوز جديد برای ۱۲ رشته علوم انسانی به دلیل «هماهنگ نبودن» با مبانی اسلام خبر داد.

ابوالفضل حسنی، مدير کل دفتر گسترش وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا با اعلام توقف صدور مجوز جدید برای ۱۲ رشته علوم انسانی گفت: «محتوای برنامه‌های آموزشی موجود در ۱۲ رشته با مبانی دينی (اسلام) هماهنگی ندارد و پايه و اساس آنها بر پايه مکاتب غربی عموما مادی تنظيم شده و نياز است که محتوا و متون درسی اين رشته‌ها با توجه به مبانی عقيدتی دينی و بومی بازنگری شود.»

به گفته این مقام وزارت علوم «مصوبات شورای برنامه‌ريزی وزارت علوم هر برنامه آموزشی از زمان تصويب تا پنج سال قابليت اجرا دارد» و پس از پایان از اتمام هر یک از این ۱۲ رشته علوم انسانی، با محتوای کنونی مجوز جدیدی صادر نمی‌شود.

ابوالفضل حسنی همچنین گفت: «۱۲ رشته ذکر شده در حال حاضر در دانشگاه‌ها داير است و دانشجو در اين رشته‌ها پذيرش می‌شوند، اما توسعه آنها در دانشگاه‌های متقاضی تا زمان بازنگری در اولويت نمی‌باشد.»

این مقام وزارت علوم با این حال مشخص نکرده است که چه رشته‌هایی با مبانی اسلام سازگاری نداشته‌ و محروم از مجوز جدید شده‌اند.

پس از آنکه رهبر جمهوری اسلامی، در شهریور ماه سال ۱۳۸۸ و در پیوند با رویدادهای پس از انتخابات، از تحصیل دو میلیون دانشجو در رشته‌های علوم انسانی انتقاد کرد و این علوم را مروج شکاکیت و تردید در مبانی اعتقادی و دینی دانست، بسیاری از مسئولان و مقام‌های جمهوری اسلامی نسبت به رواج علوم انسانی در کشور اعلام خطر کردند.

آیت الله خامنه‌ای، که در قم به سر می‌برد روز پنجشنبه نیز بار دیگر از علوم انسانی ابراز نگرانی کرد.

رهبر جمهوری اسلامی با بیان اینکه «خلاء نظریه‌پردازی دینی در عرصه‌های مختلف اداره کشور و جامعه موجب نفوذ و جایگزینی نظریه‌های غربی و غیردینی» می‌شود، گفت: «تاکید مکرر اینجانب بر ضرورت توجه به علوم انسانی در دانشگاه‌ها، ناشی از همین واقعیت است.»

آیت الله خامنه‌ای افزود: «علوم انسانی رایج، متکی بر جهان‌بینی دیگری غیر از جهان‌بینی الهی است و مدیران آینده کشور را براساس اهداف جهان‌بینی غربی و مادی تربیت می‌کند که لازم است حوزه‌های علمیه و علمای دین برای جلوگیری از این انحراف، نظریه‌های اسلامی را در زمینه‌های مختلف مشخص و برای برنامه‌ریزی در اختیار مسئولان بگذارند.»

در همین حال روز شنبه، کامران دانشجو، وزیر علوم محمود احمدی‌نژاد، نیز با دیگر تاکید کرد که وزارتخانه‌ علوم در راستای «رهنمودهای» رهبر جمهوری اسلامی «بازنگری» در «محتوای رشته‌های علوم انسانی» را در دستور کار دارد.

درپی هشدار رهبر جمهوری اسلامی درباره علوم انسانی که پس از انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت ، عده‌ای خواهان «انقلاب فرهنگی دوم» در دانشگاه‌ها شدند و محمد تقی مصباح یزدی، از روحانیون بلندپایه حامی دولت جمهوری اسلامی، هم، نقش «کلیدی» در «فتنه» پس از انتخابات را به تربیت‌شدگان «اساتید فاسد دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی» نسبت داد.

از سوی دیگر دستگاه قضایی در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی»، در کیفرخواست‌هایی که علیه بازداشت‌شدگان انتخاباتی تنظیم کرد، یکی از محورها را به علوم انسانی و نظریه‌های جامعه‌شناسی اختصاص داده بود.

در این کیفرخواست‌ها همچنین به برخی از بزرگان نظریه‌های سیاسی و جامعه‌شناسی اشاره شده و همچنین از چند استاد برجسته ایرانی یاد شده بود.

در دولت محمود احمدی‌نژاد هم علوم انسانی پس از انتخابات هدف حمله قرار گرفت؛ محمد مهدی زاهدی، وزیر پیشین علوم دولت محمود احمدی‌نژاد، پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته گفته بود «سرنخ‌های انقلاب مخملی» در پایان‌‌نامه‌های دانشگاهی یافت شده است؛ کامران دانشجو، وزیر کنونی علوم، نیز در اردیبهشت ماه امسال از طرحی برای برخورد با «اساتید سکولار» خبر داد.

وی همچنین در شهریور ماه امسال ، وظیفه دانشگاه‌ها را «کادرسازی» برای نظام عنوان کرده و گفت، دانشگاه‌های مخالف فرهنگ بسیجی با خاک یکسان می‌شوند.
XS
SM
MD
LG