لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

سفير ايران: با روس‌ها در موضوع هسته‌ای اختلاف اساسى داريم


سیدرضا سجادی، سفير ايران در مسکو، مى گويد به «صلاح روسيه» نيست كه بخواهد از ايران فاصله بگيرد.
سیدرضا سجادی، سفير ايران در مسکو، مى گويد به «صلاح روسيه» نيست كه بخواهد از ايران فاصله بگيرد.
سفير جمهورى اسلامى ايران در مسکو در گفت‌وگو با يک خبرگزارى داخلى با انتقاد از رويكرد روسیه در قبال برنامه هسته‌اى تهران، گفته است كه در موضوع هسته‌اى با روس‌ها اختلاف اساسى داريم.

سيدرضا سجادى در گفت‌وگو با خبرگزارى دانشجويان ايران، ايسنا، گفت: «متأسفانه روسيه در موضوع هسته‌اى كاملاً اشتباه كرد كه تحت تأثير جوسازى‌هاى غرب قرار گرفت.»

به گفته وى، «براى روسيه مشتبه شد كه ما نيت صلح‌آميز در فعاليت‌هاى هسته‌اى‌مان نداريم و در اين موضوع مقدارى با ما زاويه گرفتند.»

اين نخستين بار نيست كه يک مقام ايرانى از مواضع روسيه در قبال برنامه هسته‌اى جمهورى اسلامى انتقاد مى‌كند.

دوم مرداد گذشته، محمود احمدى‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران، همتاى روس خود را متهم كرد كه در «آگهى نمايشنامه تبليغاتى آمريكا» عليه ايران بازى مى‌كند.

اظهارات اين مقام بلندپايه ايرانى واکنشی به سخنان اواسط تیرماه دميترى مدودف در جمع سفيران اين كشور در خارج بود که با ابراز نگرانی از توسعه فعاليت‌هاى اتمى ايران گفته بود: «ايران به مرحله‌اى كه مى‌‌تواند به ساخت بمب اتمى منتهى شود نزديک‌تر مى‌‌شود.»

وى با بيان اينكه، ايران بايد «شهامت همكارى كامل با جامعه جهانى» را پيدا كند، گفته بود: «ما نه در برابر روند پيشرفت برنامه هسته‌اى ايران بى‌تفاوتيم و نه در برابر اجزاى نظامى اين برنامه.»

انتقادها از مسكو پس از آن شدت گرفت كه روسيه به قطعنامه ۱۹۲۹ شوراى امنيت در نهم ژوئن سال جارى راى مثبت داد و بارها از ايران خواسته است تا براى راستى آزمايى فعاليت هاى هسته ايش با آژانس بين المللى همكارى كند.

«مخالفت مردم روسيه با تحريم ايران»

سفير ايران در مسکو مى گويد به «صلاح روسيه» نيست كه بخواهد از ايران فاصله بگيرد و افزوده است: «امروز ما سد مقاومى براى توسعه تروريسم در قفقاز هستيم و مانع ورود مواد مخدر به روسيه هستيم.»

آقاى سجادى با بيان اينكه «ايران نقش استراتژيک و كليدى براى روسيه دارد و بسيارى از مردم روسيه اين موضوع را درک مى‌كنند» مدعى شده است: «در يک نظرسنجى اعلام شده حداقل ۸۰ درصد پرسش‌شونده‌ها اعلام كرده‌اند كه مخالف تحريم‌هاى روسيه عليه ايران هستند و از ايران حمايت مى‌كنند.»

سفير ايران در مسكو در مصاحبه خود اشاره‌اى به مؤسسه يا نهادى كه اين نظرسنجى را انجام داده، نكرده است.

تنش در روابط ايران و روسيه در ماه‌هاى اخير در حوزه‌هاى ديگر نيز بالا گرفته است. موضوع ممنوعيت فروش موشک‌هاى اس- ۳۰۰ به ايران از سوى مسكو نيز با واكنش تند مقام‌هاى ايرانى روبه‌رو شده است.

آقاى سجادى در گفت‌وگو با ايسنا، تلويحا مسكو را تهديد كرده است كه ايران مى‌تواند فسخ قرارداد اين سامانه دفاعى را به مراجع بين‌المللى بكشاند.

وى گفته است: «در قرارداد با روس‌ها مسئله فسخ قرارداد هم پيش‌بينى شده است. يا بايد با مذاكره به تصميماتى برسيم و يا بر اساس قرارداد به مراجع حقوقى بين‌المللى مراجعه كنيم و شكايت خود را به آنجا ببريم و حقوق مان را احيا كنيم.»

رئيس جمهور روسيه شهريورماه گذشته با صدور فرمانى، تحويل سامانه اس-۳۰۰ و ساير جنگ‌ افزارها به ايران را ممنوع اعلام كرد.

مسكو مى‌گويد كه تحويل سامانه پدافندى اس-۳۰۰ به ايران ناقض تحريم‌هاى شوراى امنيت سازمان ملل عليه جمهورى اسلامى است و حاضر است كه مبلغ پيش پرداختى ايران را پس دهد.

سامانه دفاعى اس – ۳۰۰ كه ايران در سال‌هاى اخير تلاش‌ زيادى براى خريدارى آن از روسيه انجام داده، قادر است تا شعاع ۱۵۰ كيلومترى با شناسايى و رهگيرى موشک‌هاى بالستيک، كروز و هواپيماهاى پروازى در ارتفاع كم آنها را مورد هدف قرار داده و منهدم كند.

ايران براى مقابله با حمله احتمالى به تأسيسات هسته‌ايش به سامانه‌های دفاع موشکی نياز دارد و احمد وحیدی، وزير دفاع جمهورى اسلامى، گفته است ایران به زودی این سامانه دفاعی را در خاک خود توليد می‌كند.
XS
SM
MD
LG