لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸

آمانو: آژانس هنوز نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران را تایید کند


یوکیا آمانو
یوکیا آمانو
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه بار دیگر اعلام کرد وی همچنان نمی‌تواند تایید کند که همه جنبه‌های برنامه‌ هسته‌ای ایران صلح‌آمیز هستند.

یوکیا آمانو که در مجمع عمومی سازمان ملل سخن می‌گفت از ایران خواست به همه قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز قطعنامه‌های شورای امنیت عمل کند و از جمله برنامه غنی‌سازی خود را متوقف سازد.

یوکیا آمانو تاکید کرد که «ایران همکاری لازم را نداشته تا آژانس بتواند تایید کند که همه مواد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز» استفاده می‌شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی همچنین خواستار «اقدامی هماهنگ» برای ازسرگیری گفت‌‌وگوهای شش جانبه برای خلع سلاح کره شمالی شد.

این برای نخستین بار است که یوکیا آمانو در دوران ریاست خود، برای سازمان ملل گزارش سالیانه آژانس را قرائت می‌کند.

اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی بیان می‌شود که تهران و گروه‌ ۱+۵ برای برگزاری مذاکرات در روزهای آینده اعلام آمادگی کرده‌اند.

روز دوشنبه عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه، اعلام کرد که انتظار می‌رود این کشور میزبان گفت‌وگوهای ایران با گروه ۱+۵ باشد.

یک روز پیش از آن، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، گفته بود که ایران با برگزاری مذاکرات در ترکیه موافق است.

گفت‌وگوهای ایران با گروه ۱+۵ از سال ۲۰۰۹ متوقف مانده است. در این فاصله قطعنامه تحریمی ۱۹۲۹ علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

قطعنامه‌های آژانس و شورای امنیت از ایران می‌خواهند که ایران پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به اجرا درآورد.

‌دولت ایران در هجدهم دسامبر سال ۲۰۰۳ میلادی، به طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را به امضا رساند، اما هنوز آن را به اجرا درنیاورده است.

کشورهایی که پروتکل الحاقی را به اجرا درمی‌آورند به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهند به طور سر زده از تاسیسات هسته‌ای یا دیگر مجتمع‌های نظامی و غیر نظامی بازرسی کند.

این پروتکل، تعهداتی بیش از پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای برای کشورهای امضا کننده ایجاد می‌کند.
XS
SM
MD
LG