لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۶

کلينتون حضور ترکيه و برزيل در مذاکرات هسته ای با ايران را رد کرد


وزير امور خارجه آمريکا می گوید: «محل گفت و گوها مورد بحث قرار گرفته است و خانم اشتون در باره محل و زمان مذاکرات به ايرانی ها اطلاع خواهد داد.»
وزير امور خارجه آمريکا می گوید: «محل گفت و گوها مورد بحث قرار گرفته است و خانم اشتون در باره محل و زمان مذاکرات به ايرانی ها اطلاع خواهد داد.»
هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه با حضور کشورهای ديگر در نشست گروه پنج به علاوه يک با ایران برای بحث در باره برنامه هسته ای تهران مخالفت کرد.

خانم کلينتون به خبرنگاران گفته است: «اين نشست پنج به علاوه يک با ايرانی ها است. در مقطع کنونی، پيشنهاد مذاکره با ايرانی ها روی ميز است و اين فرصت مناسبی برای هر نوع بحث و موضوعی است.»

اظهارات خانم کلينتون واکنشی به تمايل مقام های ايرانی به حضور برزيل و ترکيه در مذاکرات هسته ای است تا از اين طريق توازن قدرت در گروه پنج به علاوه يک به نفع ايران تغيير کند.

این دو کشور همراه با ایران در اردیبهشت ماه سال جاری بیانیه ای را در تهران امضاء کردند که بر اساس آن ایران موافقت می کرد تا اورانیوم کم غنی شده خود را در خاک ترکیه نگهداری کرده و سپس با سوخت اتمی مبادله کند. کشورهای غرب این بیانیه را رد کردند.

آمريکا، روسيه، فرانسه، بريتانيا و چين – اعضای دائم شورای امنيت- همراه با آلمان که گروه ۱+۵ را تشکيل می دهند در چند سال گذشته روند فعاليت های هسته ای ايران را بررسی کرده و خواستار تعليق برنامه غنی سازی اورانيوم از سوی تهران شده اند.

اين کشورها با تهيه پيش نويس چهار قطعنامه در شورای امنيت سازمان ملل تحريم های وسیع مالی و نظامی عليه جمهوری اسلامی ايران به تصويب رسانده اند.

هيلاری کلينتون می گويد: روز سه شنبه با کاترين اشتون، مسئول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا گفت و گو کرده و افزود که بايد هرچه سريعتر زمان و مکان انجام نشست پنج به علاوه يک با ايران مشخص شود.

وزير امور خارجه آمريکا اظهار داشت: «محل گفت و گوها مورد بحث قرار گرفته است و خانم اشتون در باره محل و زمان مذاکرات به ايرانی ها اطلاع خواهد داد.»

مقام های جمهوری اسلامی ايران هفته گذشته اعلام کردند که آماده برگزاری دور تازه مذاکره با گروه پنج به علاوه يک در ترکيه هستند ولی تاريخ های متفاوتی را برای انجام اين گفت و گوها مطرح کرده اند.

در حالی که منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، از پيشنهاد روز ۱۵ نوامبر برای انجام مذاکره خبر داد، خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، روز چهارشنبه از قول «يک مقام آگاه در وزارت امور خارجه» اعلام کرد که «خبر منتشره در برخی از رسانه ها به نقل از اظهارات وزير امور خارجه در خصوص تاريخ پيشنهادی برای گفت و گو با ۵+۱ به طور صحيح منعکس نشده است.»

برخی گزارش های جديد حاکی است که تهران خواستار مذاکره با این گروه در روز ۲۳ نوامبر يا پنجم دسامبر است.

هنوز جزئياتی از مسائل مورد بحث در اين دور از گفت و گوها مشخص نشده است ولی مذاکرات مهرماه سال ۸۸ به توافق بر سر ارسال اورانيوم دارای غنای ۳.۵ درصدی ايران به روسیه و فرانسه برای تبدیل به سوخت ۱۹.۵ درصدی مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران انجاميد.

با اين حال ايران در ماه های بعد با تعيين شرايط جديد عملا اجرای اين توافق را ناکام گذاشت.

مقام های تهران گفته اند که در دور جديد مذاکرات قصد ندارند تا در باره مبادله سوخت گفت و گو کنند و بحث بر سر اين مسئله تنها در چارچوب گروه وين، شامل آژانس بین المللی انرژی اتمی، روسیه، آمریکا و فرانسه قابل مذاکره است.
XS
SM
MD
LG