لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

جلسه سران گروه بیست در میان اختلاف ها و همکاری ها


سران بیست کشور صنعتی جهان موسوم به گروه بیست در جلسه خود در سئول، پایتخت کره جنوبی درباره بهبود اوضاع اقتصادی گفت وگو کردند در حالی که در همه حوزه ها به توافق نتوانستند برسند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در این جلسه درخواست نوعی محدودیت در سقف صادرات را پیشنهاد کرد تا باعث تقویت دیگر صادرکنندگان شود. این پیشنهاد با مخالفت صریح دولت آلمان مواجه شد و نتوانست موافقت اکثریت را به دست آورد.

گزارش ها حاکی است سران گروه بیست قصد داشتند در مورد مسائل مهم و اساسی مانند واحد پولی و سیاست های تجاری به توافق هایی برسند ولی با این حال، برخی اختلاف ها به جای خود باقی مانده است.

گزارش رویترز حاکی است که به توافق نرسیدن در سئول، ممکن است تبعات جدی برای اقتصاد جهانی در پی داشته باشد. حساس ترین آن، ارزش واحد پولی است که برخی کشورها و به طور خاص، چین، به شکلی مصنوعی ارزش آن را پایین نگه می دارند.

این کار به معنای نوعی جنگ تجاری است. اگر دولت ها به تبع آن، به افزایش سقف صادرات روی بیاورند، شاید اوضاع رکود اقتصادی بار دیگر حاکم شود. کارشناسان امیدوارند قطب های قوی اقتصاد قدیم مانند آمریکا و آلمان، در کنار قطب های جدید اقتصادی مانند چین و برزیل، بتوانند به یک نوع نقشه همکاری مشترک و گذر از دوران بحران اقتصادی برسند.

اما کشورهای گروه بیست کشور صنعتی جهان نتوانستند در مورد اهداف این جلسه به تفاهم کامل برسند و در نتیجه هنوز بر سر همکاری بیشتر اقتصادی هم نتیجه ای حاصل نشده است.

برخی کشورها از جمله آمریکا، خواهان این هستند که چین اجازه دهد ارزش واحد پولی اش بالا برود. این کار باعث می شود صادرات از چین هزینه دار تر، و واردات آمریکا کم هزینه تر شود.

برخی دیگر از اعضا از تصمیم خزانه داری فدرال آمریکا برای تزریق ۶۰۰ میلیارد دلار پول به اقتصاد آمریکا، ناراضی هستند و می گویند با این کار، ارزش دلار آمریکا بالا می آید و در دور رقابتی این کار منصفانه نیست.

با این حال انتظار می رود بر سر برخی دیگر از مسائل دور از جنجال، توافق هایی هم حاصل شود. اما در مورد پیچیده ترین مسئله هنوز نقطه مشترکی ندارند: با اقتصاد جهانی و تجاری در حالی که آمریکا بدهکاری بالایی دارد و در ارتباط با روابط تجاری چین، آلمان و ژاپن، چه باید کرد؟

آقای اوباما از برخی اعضا خواسته آمریکا را در حالی که واردات را کم کرده رها نکنند و لازم است دیگر کشورها از آمریکا خرید کنند تا آمریکا هم بتواند توان مالی مناسب پیدا کرده و واردات خود را افزایش دهد.

رییس جمهوری ایالات متحده گفت که آمریکا به تنهایی نمی تواند اقتصاد را به حالت اول برگرداند اما پذیرفت که آمریکا هم باید تغییر کند.

باراک اوباما افزود: «همان طور که آمریکا باید تغییر کند، اقتصادهایی که در گذشته با اتکای به رشد صادرات درصدد جبران کمبود تقاضا در داخل بودند هم باید روش خود را تغییر دهند.»
XS
SM
MD
LG