لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

«هنوز اجازه ملاقات با شين و جاش به من داده نشده است»


شین باور(چپ) به همراه سارا شورد و جاش فتال.
شین باور(چپ) به همراه سارا شورد و جاش فتال.
بر پايه گزارشها قرار است محاکمه سه شهروند آمريکايی که متهم به ورود غيرقانونی به خاک ايران شده اند، در روز ۱۷ بهمن آغاز شود.

جاش فتال و شين باوئر بيش از يک سال است که در ايران زندانی هستند. سارا شورد شهروند ديگر آمريکايی، روز ۲۳ شهريور ماه گذشته به قيد وثيقه ای ۵۰۰ ميليون تومانی آزاد شد و به آمريکا بازگشت.

رادیو فردا در گفت و گو با مسعود شفيعی وکيل مدافع اين سه نفر، ابتدا از وی در باره جزييات تاريخ و محل محاکمه پرسيده است.




رادیو فردا: دادگاه به طور رسمی چه زمانی قرار است برگزار شود؟

مسعود شفيعی: ديروز رسما بر اساس اخطاريه ای که برای من آمد وقت رسيدگی به اين پرونده را برای روز ۱۷ بهمن ماه ساعت ۱۰ صبح تعيين و مقرر کردند که من به عنوان وکيل اين سه نفر جهت دفاع ازحقوق شان در شعبه ۱۵ حضور داشته باشم.

پيش تر اما اعلام شده بود که محاکمه اين سه شهروند آمريکايی ۱۵ آبان ماه برگزار می شود. چرا دوباره اين دادگاه به تعويق افتاد؟

پانزدهم آبان ماه من در دادگاه شرکت کردم علی رغم شايعاتی که وجود داشت و اظهاراتی که برخی مقامات قضايی کرده بودند در خصوص تجديد وقت دادرسی، من به لحاظ قانونی چون تکليف داشتم و رسما چيزی به من اعلام نشده بود، شرکت کردم و دادگاه هم تشکيل شد. ولی به دليل عدم حضور موکلان من دادگاه عملا تجديد شد. البته خانم سارا را که عرض کردم عدم حضورش توجيه قانونی داشت. چون ايشان دعوت و احضار نشده بود. آقايان شين و جاش هم طبيعتا در اختيار من نبودند. آنها را بايد دادگاه با زندان هماهنگ می کرد که ظاهرا بر اساس صورت جلسه دادگاه، احضار هم شده بودند ولی به هر دليل به دادگاه منتقل نشدند.

آيا برای انجام اين محاکمه که در ۱۷ بهمن ماه برگزار می شود، خانم سارا شورد را هم احضار کرده اند؟

در آن اخطاريه قبلی که برای ۱۵ آبان بود برای من که ارسال شده بود، تصريحی بر حضور خانم سارا شورد نشده بود. صرفا ذکر شده بود من به عنوان وکيل اين سه نفر جهت دفاع از حقوق شان در دادگاه حضور داشته باشم. الان هم دقيقا همين اتفاق افتاده. يعنی اخطاری که برای من آمده، و ديروز من اين را رويت کردم و به من ابلاغ شد، اين است که ذکر شده جهت دفاع از حقوق سارا و شين و جاش در دادگاه حضور داشته باشم و تصريحی بر حضور سارا نشده. حالا مگر اينکه برای خود ايشان مستقلا احضاريه يا دعوت نامه ای بفرستند که تا اين لحظه هنوز خانم سارا به من چنين اطلاعی نداده.

در خبر ها بود که شما مدتی است موکلان خود را نديده ايد. آخرين باری که شما موکلان خود، اين دو شهروند آمريکايی را ديديد، چه زمانی بود؟ جاش فاتال و شين بائور را کی ديديد؟

من آخرين بار اينها را در آخرين دفاعی که در مرحله تحقيق داشتيم و مقارن بود با روزی که خانم سارا با توديع وثيقه آزاد شدند، من شين و جاش را آن روز ديدم. دو سه ساعت هم با هم بوديم. ولی از مقطعی که پرونده به دادگاه ارجاع شده، متاسفانه هنوز قاضی پرونده به من اين اجازه را نداده که شين و جاش را ببينم. به هر تقدير من بايد آنها را ببينم و تدارک دفاع داشته باشم. ولی هنوز اين اتفاق نيافتاده.

آيا می شود بدون ديدن موکلان خود، دفاعيه را تنظيم کنيد؟

خوب من خانم سارا را در اختيار دارم و تلفنی با ايشان صحبت کرده ام. ولی درست می فرماييد قاعدتا من بايد موکلان را ببينم و نقطه نظرهايشان را داشته باشم و بر اساس مذاکراتی که با آنها دارم، تدارک دفاع ببينم. ولی با کمال تاسف تا اين لحظه اين اجازه جهت ملاقات با شين و جاش به من داده نشده.

در اين دادگاه قرار است اين سه نفر به چه اتهامی محاکمه شوند؟ عبور غيرقانونی يا جاسوسی يا هر دو؟

اتهامی که در کيفرخواست تسليم شده در مرحله تحقيق، هر دو اتهام هست. يعنی بحث جاسوسی مطرح است و ورود غيرمجاز به مرز. البته من بارها عرض کرده ام و با توجه به اينکه پرونده را هم مطالعه کرده ام، تلقی و درک من اين است که جاسوسی اصولا موضوعيت ندارد و بحث ورود غيرمجاز هم اگر اتفاق افتاده باشد، تقصيری متوجه موکلان من نيست.

در حال حاضر انتظار شما از قوه قضاييه چيست؟

چيزی که مد نظر من است اين است که دارم درخواست می کنم و مراجعه خواهم داشت، خدمت آقای قاضی شعبه پانزده ، و از ايشان به نحو مکتوب و مستند درخواست می کنم که قرار شين و جاش هم تبديل شود. که اگر قرار است دادگاه همان ۱۷ بهمن باشد، خوب خيلی توجيه قانونی ندارد که اين ها در بازداشت بمانند.

با توجه به اينکه قانون تشکيل دادگاه های عمومی و انقلاب تاکيد و تصريح دارد قسمت اخيرش که مدت بازداشت نبايد از کف مجازات بيشتر باشد. کف مجازات در اين اتهام يک سال است و به لحاظ اين که بيش از يک سال در زندان مانده اند و دو سه ماه تا روز دادگاه ادامه پيدا می کند و استمرار دارد، توجيهی نمی تواند داشته باشد.

چون فرض بر اينست که... البته من اعتقادم اينست که اينها بايد تبرئه شوند... حالا با توجه به مدتی که در زندان بودند، اگر چنين اتفاقی بيافتد که محکوم شوند، اين احتمال را بايد داد که شايد مثلا يک سال محکوم شوند.

اين مدت اضافه توجيه قانونی ندارد. من درخواست کرده ام رسما و فردا تقديم خواهم کرد که اينها در اين مدت در اختيار سفارت سويس باشند تا روز دادرسی، يا اينکه وقت دادرسی را به لحاظ اينکه قصوری از سوی موکلان و يا من نبوده در تجديد و اين قصور متوجه خود دادگاه است، اين وقت را خيلی نزديک بدهند.
XS
SM
MD
LG