لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

«موافقت آلمان با بازی اشکان دژاگه در تيم ملی فوتبال ايران»


اشکان دژاگه
اشکان دژاگه
بخش فارسی پايگاه خبری افشين قطبی، سرمربی تيم ملی فوتبال ايران اعلام کرد که فدراسيون فوتبال آلمان با حضور اشکان دژآگه، بازيکن پيشين تيم‌های ملی نوجوانان، جوانان و اميدهای آلمان، در تيم ملی ايران موافقت کرده است.

دژآگه که از پدر و مادری ايرانی و در حال حاضر مقيم آلمان است؛ وی هم‌اکنون در تيم باشگاه ولفسبورگ در بوندس ليگای آلمان بازی می‌کند.

برپايه خبر انتشار يافته در سايت سرمربی تيم ملی ايران اشکان دژآگه درباره اين که مورد توجه افشين قطبی سرمربی تيم ملی ايران قرار گرفته، گفته است: «حضور در تيم ملی فوتبال ايران برايم افتخار بزرگی است.»

ايران پيش از اين علاوه بر بازيکنانی که در گذشته به بوندس ليگای آلمان رفته بودند، از فريدون زندی، بازيکن ايرانی تبار متولد آلمان و امين شاپورزاده هم در تيم ملی سود برده است و در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان هم از فريدون زندی استفاده کرد.

شاپورزاده نتوانست مورد توجه مربيان تيم ملی ايران قرار گيرد، اما زندی بعد از مدتی بازی ثابت در تيم ملی، اکنون با وجود اقامت در تهران و بازی در تيم باشگاهی استيل آذين، در يک سال گذشته بازی‌اش در حد تيم ملی نبوده است.

شاپورزاده هم در ايران است و عضور باشگاه استيل آذين. زندی يک هافبک چپ پا است و دژآگه در خط حمله يک مهاجم گلزن به شمار می‌رود. اشکان تا سال پيش این از چهره‌های شاخص تيم ملی زير ۲۳ سال آلمان و باشگاه ولفسبورگ بود.

دژآگه به مانند زندی اميد داشت که به تيم ملی آلمان هم دعوت شود، اما در جام جهانی تابستان گذشته در آفريقای جنوبی جايی برای اين بازيکن ايرانی – آلمانی نبود.

طبق مقررات فدراسيون بين المللی فوتبال او به دليل بازی نکردن در تيم ملی اصلی آلمان می‌تواند به عضويت تيم ملی ايران در آيد.

دو سال پيش نرفتن او به تل آويو به همراه تيم ملی اميد آلمان برای بازی با تيم ملی اسرائيل در رقابت‌های قهرمانی اروپا جنجال برانگيز بود.

دژآگه در سايت قطبی گفته است: «از سال‌ها حضور در فوتبال آلمان و بازی در تيم‌هايی مانند هرتا برلين و ولفسبورگ و همچنين تيم های نوجوانان، جوانان و زير ۲۳ سال آلمان تجربه‌های ارزشمندی اندوخته‌ام که اميدوارم بتوانم آن را دراختيار تيم ملی کشورم قرار دهم. از اينکه افشين قطبی برای موفقيت تيم ملی ايران در جام ملتهای آسيا نگاه به بازيکنان لژيونر ايرانی نيز دارد احساس خوبی دارم و اگر به تيم ملی دعوت شوم، تمام توان خود را برای موفقيت در جام ملت‌های آسيا بکار خواهم گرفت.»

دژآگه در مورد موافقت فيفا و فدراسيون فوتبال آلمان برای بازی در تيم ملی ايران گفت: «اين کار از سوی فدراسيون فوتبال ايران درجريان است. آنها مدارکی از من خواسته‌اند که همه آنها را ارايه کرده‌ام؛ ضمن اينکه فدراسيون آلمان در اين مورد مشکلی ايجاد نکرده و موافقتنامه‌های لازم را صادر کرده است.»

اين بازيکن شاخص فوتبال در آلمان همچنين گفته است: «از اين که سرمربی تيم ملی ايران در کنفرانس خبری اخير خود اعلام کرد که برای ديدن تمرينات و بازی من به آلمان خواهد آمد، خوشحالم و بی صبرانه منتظر اقای قطبی هستم تا از نزديک با ايشان آشنا شوم و توانايی‌های خود را به نمايش بگذارم.»

افشين قطبی در روز دوشنبه بيست و چهارم آبان در يک نشست رسانه‌ای به طور رسمی اعلام کرد که می‌خواهد اين بازيکن ۲۴ ساله را در فهرست نخستين ۵۰ نفره تيم ملی ايران به کنفدراسيون فوتبال آسيا معرفی کند.

سرمربی تيم ملی گفته بود که فدراسيون فوتبال ايران در درجه نخست به گرفتن مجوز از فيفا نياز دارد.

دژآگه برای تيم‌های ملی زير ۱۷ سال، زير ۱۹ سال و زير ۲۳ سال آلمان ۳۹ بار بازی کرده و ۱۱ گل زده است. در رقابت‌های زير ۲۳ سال يوافا در سال ۲۰۰۹، او به ثمر رساننده يک گل برای قهرمانی آلمان بود.

در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ او در هرتابرلين بازی کرد و در ۸۲ بازی ۲۲ گل زد. او به عنوان مهاجم و يا بال تيم از سال ۲۰۰۷ تا کنون برای ولفسبورگ بازی می‌کند.
XS
SM
MD
LG