لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

امضای موافقتنامه انتقال گاز ترکمنستان به هند و پاکستان


در حالی که کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند موافقتنامه‌ای را درباره احداث خط لوله‌ای برای انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان و پاکستان به هند امضا کرده‌اند، یک دیپلمات عالی‌رتبه هندی گفته است که کشورش نگران مسایل امنیتی در ارتباط با پروژه خط لوله گاز ایران،‌ پاکستان و هند است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رؤسای جمهور ترکمنستان، پاکستان و افغانستان به همراه وزیر انرژی هند روز شنبه توافقنامه‌ای را درباره احداث یک خط لوله برای انتقال گاز ترکمنستان به هند از طریق افغانستان و پاکستان امضا کرده‌اند.

ایده احداث این خط لوله ۱۷۰۰ کیلومتری برای نخستین بار در سال ۱۹۹۵ مطرح شده بود ولی با توجه به حاکمیت طالبان در افغانستان و ناامنی این کشور امضای موافقتنامه‌ای در این باره سال‌ها به تعویق افتاده بود.

خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان و هند که تی.ای.پی.آی نام دارد، قرار است سالانه بیش از ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از میدان گازی دولت‌آباد، واقع در جنوب شرقی ترکمنستان به هند و پاکستان منتقل کند.

در این میان دولت افغانستان انتظار دارد، با اجرای این پروژه به درآمد قابل توجهی از طریق دریافت حق ترانزیت انتقال گاز دست یابد.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان،‌ که برای شرکت در مراسم امضای موافقنامه‌ یاد شده به عشق آباد سفر کرده بود، با بیان اینکه پروژه خط لوله گاز ترکمنستان «از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است»، وعده داده است که‌ «تمهیدات لازم را برای تأمین امنیت این پروژه در حین اجرا و پس از تکمیل آن را صورت دهد.»

با این حال از آنجایی که قرار است، خط لوله انتقال گاز ترکمنستان از طریق برخی از مناطق ناآرام در افغانستان شامل استان‌های هلمند و قندهار عبور کند، برخی از کارشناسان درباره امنیت این پروژه ابراز تردید کرده‌اند.

همچنین خط لوله مورد اشاره قرار است، از منطقه کویته در شمال پاکستان که در ماه‌های گذشته شاهد ناآرامی‌هایی بود، عبور کند.

آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان نیز که در مراسم امضای موافقتنامه احداث خط لوله گاز ترکنستان حضور داشت،‌ در سخنانی با بیان اینکه وی به این پروژه اعتقاد دارد،‌ گفته است: «این شبکه گازی موجب غلبه بر ضعف اقتصادی پاکستان شده و به بهبود مبارزه با بنیادگرایان کمک می‌کند.»

همچنین هاروهیکو کورودا، رئیس بانک توسعه آسیا نیز از خط لوله انتقال گاز ترکمنستان با عنوان «پروژه‌ای تاریخی» یاد کرده و گفته است: «اجرای این پروژه ساده نیست. باید برای تأمین امنیت این پروژه تمهیدات لازم اندیشیده شود و بانک توسعه آسیا آماده کمک به اجرای آن است.»

ترکمنستان که پنجمین دارنده بزرگ ذخایر گاز طبیعی جهان به شمار می‌رود، علاوه بر امضای توافقنامه انتقال گاز خود به هند و پاکستان در پروژه انتقال گاز حوزه دریای خزر به اروپا، موسوم به نابوکو نیز مشارکت دارد و به ایران و چین نیز گاز صادر می‌کند.

از سوی دیگر مشارکت هند در پروژه انتقال گاز ترکمنستان به این کشور از طریق افغانستان و پاکستان در حالی صورت گرفته است که دهلی‌نو علیرغم موافقت اولیه خود تاکنون حاضر به مشارکت در پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان و هند نشده است.

با این حال روزنامه هندوستان‌تایمز در شماره روز شنبه خود به نقل از یک دیپلمات عالی‌رتبه هندی عضو هیئت نمایندگی این کشور در سازمان ملل متحد، اعلام کرده است،‌ هند از پروژه انتقال گاز ایران کنار نرفته است.

این مقام هندی که حاضر به افشای هویت خود نشده است، با اشاره به «دغدغه‌های امنیتی»‌ کشورش در ارتباط با این پروژه و مسئله تروریسم در پاکستان اعلام کرده است، در صورتی که شرکت‌های بزرگ بیمه بین‌المللی حاضر به پوشش این پروژه هفت و سه دهم میلیارد دلاری شوند،‌ هند هم آماده اجرای آن خواهد بود.

این در حالی است که پیشتر گزارش‌هایی درباره فشار ایالات متحده به هند برای کنار رفتن از پروژه منتشر شده و ریچارد هالبروک،‌ فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان هم در اواخر خرداد ماه اعلام کرده بود،‌ تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه ایران ممکن است این پروژه را نیز در بر گیرد.
XS
SM
MD
LG