لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۲

کلینتون: مهم سیاست دولت ایران است و نه شخص وزیر خارجه


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، دوشنبه، در واکنش به برکناری منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت «آن چه اهمیت دارد سیاست دولت ایران است و این که چه کسی وزیر خارجه است، چندان مهم نیست.» خانم کلینتون افزود که ایران «آغاز خوبی» برای مذاکرات هسته ای داشته است و برکناری وزیر خارجه این کشور نباید این مذاکرات را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش رویترز، خانم کلینتون گفت: «روابط ما در برابر ایران با توجه به افراد تعریف نمی شود و در برابر کشور و دولت است که خیلی هم از قضا پیچیده است و به همین دلیل هرگونه مذاکره و یا رایزنی بسیار سخت و دشوار است چرا که فقط با یک کانال (دیپلماتیک) روبرو نیستیم.»

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در کانادا و پس از دیدار با وزیران خارجه کانادا و مکزیک به خبرنگاران گفت: « این که چه کسی وزیر خارجه باشد برای ما مهم نیست و برای ما، سیاست های دولت ایران است که اهمیت دارد.»

پایگاه اطلاع رسانی رییس جمهوری ایران روز دوشنبه اعلام کرد که منوچهر متکی، وزیر خارجه، از سمت خود برکنار شده و علی اکبر صالحی به عنوان سرپرست موقت وزارت خارجه منصوب شده است.

آلمان: ایران به گفت وگوهای اتمی ادامه دهد

آلمان هم روز دوشنبه از ایران خواست به رغم تغییرات در دستگاه دیپلماسی، مذاکرات اتمی را جدی گرفته و به آن ادامه دهد.

گیدو وسته وله، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه در بروکسل گفت: «ما امیدواریم مذاکراتی که از ژنو شروع شده ادامه پیدا کند. به هر حال گفت وگوهایی شکل گرفته و نباید به دلیل تغییرات سیاسی، به هم بخورد.»

آلمان به همراه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت، موسوم به گروه پنج به علاوه یک، پس از چهارده ماه وقفه در گفت وگوها، مذاکرات با ایران را در ژنو آغاز کردند و قرار شد دور بعدی گفت وگوها، ماه آینده میلادی در استانبول دنبال شود.

محمود احمدی نژاد، در نامه‌ای خطاب به منوچهر متکی از «زحمات و خدمات» وی در دوران تصدی مسئولیت وزارت امور خارجه قدردانی کرده است.

وی در حکم دیگری، علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی را به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه ایران منصوب کرده است. آقای صالحی با حفظ سمت به عنوان رییس سازمان انرژی اتمی، عهده دار وزارت خارجه می شود و باید به مجلس معرفی شده و در صورت کسب رای اعتماد، به عنوان وزیر خارجه دولت مشخص خواهد شد.

آقای متکی در حالی از سمت خود برکنار شده که به منظور ابلاغ پیام محمود احمدی‌نژاد به رییس جمهوری سنگال در این کشور به سر می‌برد.

این برکناری نخستین تغییر در دولت دهم به شمار می‌رود که در نتیجه انتخابات جنجالی سال گذشته روی کار آمد.
XS
SM
MD
LG