لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۸

روز شمار حملات و انفجارهای انتحاری گروه جندالله


۱۲ دى ۱۳۸۴: در جریان حمله به یک پاسگاه نیروى انتظامى در نزدیکى شهر سراوان ۹ نفر از پرسنل نیروى انتظامى به گروگان گرفته شدند، که مسوولیت این اقدام را گروه جندالله در تماس با شبکه ماهواره‌اى العربیه بر عهده گرفت.

۲۵ اسفند ۱۳۸۴: شمارى از جنگجویان عضو جندالله با بستن جاده زابل - زاهدان در منطقه تاسوکى به روى شش خودروى عبورى آتش گشودند. در این حادثه ۲۲ نفر کشته و تعداد دیگرى نیز به گروگان گرفته شدند.

۲۵ بهمن ۱۳۸۵: انفجار در خودروى بمب‌گذارى شده در مسیر اتوبوس حامل اعضاى سپاه پاسداران در یکى از خیابان‌هاى زاهدان به کشته شدن ۱۳ نفر و زخمى شدن ۳۰ نفر دیگر منجر شد.

۲۳ خرداد ۱۳۸۷: شورشیان جندالله با حمله به یک پاسگاه نیروى انتظامى در سراوان، ۱۶ مامور انتظامى را به گروگان گرفته و با خود به پاکستان بردند.

۲۵ خرداد ۱۳۸۷: پاکستان عبدالحمید ریگى، برادر رهبر گروه جندالله، و ۱۵ عضو دیگر این گروه را به ایران تحویل داد. ایران همواره از مقام‌هاى پاکستانى به دلیل «عدم همکارى موثر آنها در مبارزه با تروریسم» انتقاد کرده است.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷: تلویزیون العربیه گزارش داد، گروه جندالله دو سرباز ایرانى را کشته و سه تن از اعضاى سپاه پاسداران را نیز گروگان گرفته است.

۱۴ آذر ۱۳۸۷: جانشین فرمانده نیروى انتظامى ایران اعلام کرد، گروه جندالله ۱۵ تن از گروگان‌هاى خود را که از سربازان نیروى انتظامى بودند، کشته است. پیشتر یکى از سربازها آزاد شده بود.

۷ خرداد ۱۳۸۸: گروه تحت رهبری عبدالمالک ریگى مسولیت انفجار انتحارى در یکى از مساجد شیعیان زاهدان را برعهده گرفت. دراین حادثه ۲۵ نفر کشته و بیش از ۱۲۰ فر زخمى شدند.

۲۶ مهر ۱۳۸۸: در جریان یک بمب‌گذارى انتحارى دیگر در شهر «سرباز» جانشین فرمانده نیروى زمینى سپاه پاسداران و شمار دیگرى از فرماندهان ارشد سپاه و سران عشایر سنى بلوچ کشته شدند.

۴ اسفند ۱۳۸۸: وزارت اطلاعات اير ان اعلام کرد که عبدالمالک ريگی، رهبر گروه جندالله در مسير پرواز از دبی به قرقيزستان از سوی نيروهای امنيتی بازداشت و به ايران منتقل شد.

اسفند ۱۳۸۸: به دنبال دستگيری ريگی، گروه جندالله اعلام کرد که محمد ظاهر بلوچ را به عنوان رهبر خود انتخاب کرده است.

۳۰ خرداد ۱۳۸۹: دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که عبدالمالک ريگی در زندان اوين به دار آويخته شد.

۲۴ تيرماه ۱۳۸۹: در جريان دو انفجار انتحاری شديد در مسجد جامع شيعيان زاهدان ۲۷ نفر کشته و ۳۰۰ تن نيز زخمی شدند.

۱۲ آبان ۱۳۸۹: وزارت امور خارجه ايالات متحده آمريکا، گروه جندالله را به فهرست خود برای گروه های تروريستی اضافه کرد.

۱۳ آبان ۱۳۸۹: گروه جندالله با انتشار بيانيه ای به اقدام وزارت امور خارجه آمريکا واکنش نشان داد و اعلام کرد که به آن «پاسخی در خور» می دهد.

۲۴ آذر ۱۳۸۹: انفجار يک بمبگذار انتحاری در مراسم عزادارای شيعيان به مناسب روز تاسوعا ۳۳ کشته و بيش از ۸۰ زخمی بر جای گذاشت.
XS
SM
MD
LG