لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

تحصن فعالان حقوق زن در ژنو برای حمایت از ستوده


شيرين عبادی، خديجه مقدم، منصوره شجاعی، پروين اردلان، شادی صدر، آسيه امينی و محبوبه عباسقلی زاده در اطلاعيه ای از حاميان حقوق بشر خواسته اند به همراه آنها از امروز ، يعنی دوشنبه ۲۰ دسامبر، در برابر دفتر سازمان ملل در ژنو تحصن کرده يا به هر وسيله ديگری که می توانند از اقدام آنها حمايت کنند.

عليرغم بارش بی سابقه برف در بريتانيا و بسته شدن فرودگاه های اين کشور، شيرين عبادی بالاخره بوسيله اتومبيل، کشتی و ترن توانست خود را به موقع برای کنفرانس خبری صبح دوشنبه و شروع تحصن به ژنو برساند.

راديو فردا درباره اين اقدام با شيرين عبادی گفت و گو کرده است.

خانم عبادی! علت اين تصميم را توضيح دهيد؟

متاسفانه وضعيت زندانيان سياسی–عقيدتی ما خوب نيست. تعدادی از آنها به شدت بيمار هستند که نسبت به معالجه آنان بی توجهی می شود. تعداديشان در اعتصاب غذا به سر می برند و وضعيت وخيمی دارند.

از جمله آنان خانم نسرين ستوده است که در اعتراض به وضعيت غير قانونی خودش اعتصاب غذای خشک کرده و حالش وخيم است و چند روزی است که در بيمارستان بستری است.

ما اينجا و در مقابل کميساريای عالی حقوق بشر جمع شده ايم تا صدای اعتراض همکار دردمند خودمان را به گوش همگان و از جمله کميساريای عالی حقوق بشر برسانيم.

من از همين راديو اعلام می کنم اگر مويی از سر خانم ستوده کم شود علاوه بر دولت ايران، کميساريای عالی حقوق بشر مسئول است. آنها بايستی با دولت ايران شديدتر برخورد می کردند تا وضعيت زندانيان سياسی ما اينقدر وخيم نمی شد.

شما به وضعيت کسانی مانند ابراهيم يزدی نگاه کنيد، به وضعيت عيسی سحرخيز، کبودوند، بهاره هدايت و صدها پير وجوان ديگری که صرفا به خاطر گفتن عقايد خودشان در زندان هستند.

خانم ناوی پيلای، رئيس کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل، قرار است به ايران سفر کند. آيا شما با ايشان ملاقات داشته ايد و او را از مطالبات خودتان و مدافعان حقوق بشر در ايران مطلع کرده ايد؟

بله، با ايشان صحبت کرده ام. ضمنا الان هم آمده ايم اينجا اتمام حجت کنيم که اگر به ايران می رود در درجه اول بايستی با خانواده زندانيان سياسی صحبت کند تا متوجه شود که چرا همسر آقای نوری زاد که فقط در مقابل ديوار زندان اوين ايستاده و دعای عاشورا می خواند، چطور به او حمله می کنند که سکته قلبی می کند و در سی.سی.يو بستری می شود؟

خانم پيلای قبل از اين که با رئيس قوه قضائيه ملاقات کند بايد برود زندان و با زندانيان سياسی ملاقات کند. خانم پيلای بايد به وظايف خودش عمل کند و اگر عمل نکند ما آنقدر به مبارزات خودمان ادامه می دهيم تا پيلای را وادار کنيم که به وظايفش عمل نمايد. وظيفه خانم پيلای حمايت از مدافعين حقوق بشر است نه ملاقات با مقامات دولتی.

خانم عبادی! شما به همراه شش تن ديگر از دوستان خود که همگی از فعالان حقوق زنان و حقوق بشر هستيد، تصميم به اين اقدام گرفته ايد. اما بارش شديد برف در اروپا و مشکلات سفر مانع از رسيدن همگان شده است.

تعدادی از دوستان ما به علت بارش شديد برف نتوانسته اند خودشان را برسانند و در وسط راه مانده اند. خانم پروين اردلان از سوئد آمده و هواپيمايش در وسط راه و در پاريس متوقف شده است و کماکان منتظر پرواز بعدی است.

خانم شادی صدر که در بروکسل متوقف شده و قطار حرکت نکرده، اما قرار است با ترن بعدی بيايد.
علاوه بر اينها در برخی شهرهای اروپا مثل لندن، پاريس و برلين هم در مقابل سفارت ايران تجمع هايی مشابه صورت گرفته است. مردم ايران بايستی کمک کنند تا صدای زندانيان سياسی و عقيدتی را به گوش مردم جهان برسانند.
XS
SM
MD
LG