لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

جنتی:‌ احتیاجی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست


احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در واکنش به سخنان محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران که شرایطی را برای مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مطرح کرده بود، گفته است، نیازی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان که وظیفه بررسی «صلاحیت» داوطلبان شرکت در انتخابات را بر عهده دارد، گفته است، نیازی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات وجود ندارد.

وی روز سه‌شنبه در سخنانی در این باره گفته است: «اصلاً احتیاجی به حضور اینها نیست. آنها خواب‌هایی می‌بینند که بی‌تعبیر است و مردم قبولشان ندارند و بهتر این است همانگونه که کنار کشیدند کنار بمانند و به کارهایشان پاسخ دهند.»

این سخنان در واکنش به اظهارات محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران بیان است، که چند روز پیش در دیدار با شماری از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شرایطی را برای مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش روی مجلس مطرح کرده بود.

آقای خاتمی در تشریح «کف خواسته‌های» اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفته بود:‌ «آزادی زندانیان و ایجاد فضای آزاد برای همه احزاب و گروه‌ها و رفع محدودیت‌های نا به جا، پایبندی همگان به خصوص مسئولان به قانون اساسی و اجرای همه جانبه و کامل آن به خصوص اهتمام به روح قانون اساسی و فراهم آوردن سازوکاری برای برگزاری انتخابات سالم و آزاد.»

رئیس جمهور پیشین ایران همچنین افزوده بود:‌ «خواست ما در گذشته و امروز موارد مشخصی بوده که حتی پس از حوادث انتخابات اخیر کشور نیز بر آن تاکید کردیم. باید شرایط حضور با نشاط مردم و تامین حقوق آنان تضمین شود وباید سازوکاری برای انتخابات تدوین شود که کمترین محدودیت برای آزادی رای مردم و بیشترین فضا برای تحقق خواست و اراده آنان فراهم شود.»

وی همچنین با اشاره به انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی، که حدود یک سال دیگر برگزار می‌شود، نیز اظهار داشته بود: «اگر این شرایط محقق شد، تصمیم می گیریم که چگونه عمل کنیم. اما با توجه به روندی که هم اینک حاکم است به نظر می‌رسد شرایط در آینده سخت‌تر و راه‌ها بسته‌تر و محدودیت‌ها گسترده‌تر خواهد شد.»

سخنان رئیس دولت اصلاحات درباره شرایط اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات و نیز واکنش احمد جنتی به این سخنان در حالی است که به دنبال رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران همچنان شمار زیادی از چهره‌های محوری جناح اصلاح‌طلب در زندان به سر می‌برند و بسیاری دیگر نیز به محکومیت‌های سنگینی از جمله محرومیت‌ از فعالیت‌های سیاسی محکوم شده‌اند.

علاوه بر این اعضای فراکسیون نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی که اقلیت کوچکی در مجلس اصولگرا به شمار می‌آیند، به ویژه پس از دیدار اخیر خود با محمد خاتمی با حملات شدید از سوی رسانه‌ها و شخصیت‌های حامی دولت روبرو شده‌اند.

محاکمه «سران فتنه»


از سوی دیگر احمد جنتی، دبیر شورا نگهبان، که از حامیان سرسخت دولت محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌آید، در بخش دیگری از سخنان روز سه‌شنبه خود در واکنش به اعلام آمادگی مهدی کروبی برای حضور در دادگاه گفته است:‌ «این مسئله به من مربوط نیست و دستگاه قضایی باید تصمیم‌ بگیرد. این افراد یکی دو نفر نیستند و باید دستگاه قضایی برای سران فتنه یک تصمیم کلی گرفته و آنها را محاکمه کند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های حامی دولت در ایران از رهبران مخالفان و معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ایران، به ویژه میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، با عنوان «سران فتنه» یاد می‌کنند.

در حدود یک سال و نیمی که از آغاز اعتراض‌ها به نتایج انتخابات و سرکوب خشونت‌آمیز آن به وسیله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی می‌گذرد، برخی از رسانه‌ها و نیز چهره‌های تندروی طرفدار حاکمیت هراز چندگاهی خواستار «محاکمه سران فتنه» شده‌اند که در روزهای اخیر حملات لفظی آنها علیه رهبران معترضان شدت گرفته است.

در مقابل صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، به تازگی نیز یک بار دیگر گفته است، در این زمینه بر اساس «مصالح کلی نظام»‌ عمل می‌کند و تنها از رهبر جمهوری اسلامی «سفارش» می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG