لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

واکنش آمریکا به دعوت ایران از ۱+۵ برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای


ایالات متحده آمریکا در واکنش به دعوت ایران از نمایندگان کشورهای طرف مذاکرات هسته‌ای با این کشور برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی، از این سفر با عنوان «سفری سحرآمیز و افسانه‌ای» یاد کرده، که نمی‌تواند، کمکی به اجرای تعهدات بین‌المللی تهران کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، پی‌جی کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه، ایالات متحده آمریکا در واکنش به دعوت جمهوری اسلامی ایران از نمایندگان برخی از کشورهای طرف مذاکرات هسته‌ای برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای شناخته ایران گفته است، چنین اقدامی باعث کاهش بدگمانی‌ها نسبت به ماهیت برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی و تلاش تهران برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای نخواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، همچنین اقدام ایران را «ترفندی» دانسته که در گذشته هم از سوی این کشور برای منحرف کردن نگاه‌ها از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به کار رفته است.

آقای کراولی افزوده است: « این سفر که شاید بتوان آن را سفری سحر‌آمیز و افسانه‌ای دانست، نمی‌تواند جای چیزی را بگیرد که ایران باید انجام دهد و آن هم همکاری کامل و شفاف با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»

این سخنان در واکنش به اظهارات رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، بیان شده است که روز سه‌شنبه اعلام کرده بود، ایران نمایندگان گروه ۵+۱ و برخی از سفرا و نمایندگان چند کشور دیگر را برای بازدید از سایت‌ها و تأسیسات هسته‌ای خود دعوت کرده است.

با این حال ایالات متحده آمریکا که از جمله کشورهای طرف گفت و گوهای هسته‌ای با ایران است، چنین دعوتنامه‌ای دریافت نکرده است، هر چند به گفته دیپلمات‌ها، دعوت ایران از کشورهای اروپایی برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز با واکنش سرد اتحادیه اروپا روبرو شده است.

دور بعدی گفت و گوهای هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک قرار است در روزهای ۲۵ و ۲۶ دی ‌ماه سال جاری در استانبول ترکیه برگزار شود و به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، نمایندگان کشورهای طرف مذاکرات هسته‌ای قرار است پیش از برگزاری این گفت و گوها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کنند.

هر چند رامین مهمانپرست نام کشورهایی را که دعوتنامه‌ای در این زمینه دریافت کرده‌اند، اعلام نکرده است، اما خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع دیپلماتیک در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است که چنین دعوتنامه‌ای برای کشورهای روسیه، چین، مصر، اعضای جنبش عدم تعهد، کوبا، کشورهای عرب عضو آژانس و مجارستان ارسال شده است.
XS
SM
MD
LG