لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

دراویش گنابادی «توانستند با حمله، شیخ خود را آزاد کنند»


در سالیان اخیر، شمار بسیاری از دراویش گنابادی در شهرهای ایران محاکمه شده، به زندان افتاده و یا به جریمه نقدی محکوم شده‌اند. اما به گفته پیروان این طریقت، این‌بار تجمع اعتراض‌آمیز شمار زیادی از درویشان سلسله نعمت‌اللهی گنابادی باعث شد تا مرتضی محجوبی یکی از مشایخ طریقت نعمت اللهی که یکشنبه شب در فولادشهر اصفهان دستگیر شده بود، آزاد شود.

رادیو فردا در این مورد با سودابه قائمی، یکی از سخنگویان این درویشان در سوئد گفت‌وگویی انجام داده که وی در این گفت‌وگو این رویداد را به این صورت شرح می‌دهد:

سودابه قائمی: «مرتضی محجوبی از مشایخ سلسله نعمت‌اللهی گنابادی است که برای ملاقاتی به فولادشهر اصفهان آمده بود.

ساعت ۱۱ شب، پنج ماشین پلیس شامل دو ماشین نیروی انتظامی و سه ماشین پلیس شخصی حمله‌ور می‌شوند و در خانه‌ای که آقای محجوبی به سر می‌برد زد و خورد ایجاد می‌شود و ایشان را به زور دستگیر می‌کنند و همراه با چهار تن از دراویش دیگر که آنجا بودند و به مکان نامعلومی می‌برند.

به دنبال این ماجرا ۱۵۰ تن از دراویش فولادشهر به طرف پاسگاه فولادشهر می‌روند و سعی می‌کنند به پاسگاه حمله کرده و آقای محجوبی را آزاد کنند؛ ولی زمانی که وارد پاسگاه می‌شوند می‌بینند آقای محجوبی آنجا نیست و ایشان را به قسمت اطلاعات زندان دستگرد اصفهان برده‌اند.

به دنبال این مسئله تعداد زیادی از دراویش حدود ساعت یک نیمه‌شب در برابر زندان دستگرد به تجمع اعتراضی دست می‌زنند. مرتب به این دراویش می‌گفتند شما به خانه‌هایتان بروید، ما خودمان آقای محجوبی را آزاد خواهیم کرد.

اما دراویش به طور منسجم همان جا ماندند و به این حرف توجهی نکردند و وقتی متوجه شدند اینها قصد آزاد کردن آقای محجوبی را ندارند، با شعارهای «الله اکبر» و «یاعلی یاعلی»گویان به سمت زندان دستگرد حمله کردند و برای آزادی شیخشان از در و دیوار این زندان بالا رفتند. تحت چنین شرایطی آنها مجبور شدند آقای محجوبی را حدود ساعت چهار و نیم صبح روز دوشنبه آزاد کنند.»

گویا آقای محجوبی آزاد شده‌است، ولی دیگر افرادی که همراه با ایشان دستگیر شده بودند همچنان در زندان به سر می‌برند؟

بله، آقای محجوبی و پسر ایشان آزاد می‌شوند ولی چهار تن از دراویش دیگر که در آن خانه بودند و همراه آقای محجوبی دستگیر شدند متاسفانه هنوز در زندان هستند و از وضعیتشان هم خبری در دست نیست.

خانم قائمی! به این ترتیب درویشان تظاهرکننده، سحرگاه دوشنبه در برابر زندان دستگرد اصفهان متفرق می‌شوند؟

بله، البته یک مسیر طولانی را با آقای محجوبی همراهی کردند چون ممکن بود نیروی انتظامی بعد از متفرق شدن جمعیت دوباره آقای محجوبی را دستگیر کند. بنابراین در یک مسیر طولانی بیش از ۵۰۰ ماشین شخصی، ایشان را بدرقه کردند. جالب این که تا ساعت هشت صبح سه‌شنبه بیش از پنج هزار نفر آنجا جمع شده بودند.
XS
SM
MD
LG