لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۹

سخنگوی اشتون: مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ احتمالا از ۳۰ دی تا دوم بهمن برگزار می‌شود


سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه اعلام کرد، گفت‌‌وگوهای گروه ۱+۵ با ایران احتمالا در ۲۰ ژانویه (۳۰ دی ماه) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایا کوچیانچیک، سخنگوی کاترین اشتون در این باره گفت: «این یک تاریخ احتمالی است که مد نظر داریم.»

سخنگوی کاترین اشتون افزود: «ما واکنش مثبتی از طرف ایران داشته‌ایم.»

دور پیشین مذاکرات گروه ۵+۱ با ایران در روزهای ۱۵ و ۱۶ آذر و در شهر ژنو و پس از ۱۴ ماه وقفه برگزار شد.

در این مذاکرات پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل، شامل روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده به همراه آلمان حضور دارند.

در همین حال یک منبع مطلع در اتحادیه اروپا به خبرگزاری آلمان درباره چند و چون برگزاری مذاکرات گفت: «این نشست، احتمالا طبق برنامه‌ تعیین شده شامگاه ۲۰ ژانویه( پنجشنبه ۳۰ دی) آغاز شده و در روز ۲۱ ژانویه و صبح ۲۲ ژانویه ادامه می‌یابد.»

برنامه اتمی ایران در سال‌های اخیر همواره با سوءظن کشورهای غربی همراه بوده است که نتیجه آن گذراندن شش قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل بوده است؛ از میان این شش قطعنامه، چهار قطعنامه تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده است.

ایران در هفته‌ای که گذشت از اتحادیه اروپا و چند کشورهای دیگر دعوت کرد که از تاسیسات هسته‌ای‌اش دیدار کنند؛ دعوتی که از سوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رد شد.

کاترین اشتون روز جمعه گفت این کار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که چنین دیدارهایی را انجام دهند.

وزارت خارجه ایران پیشتر اعلام کرده بود که دعوتنامه‌های ایران برای بازدید از تاسیسات نطنز، و اراک به سفیران چند کشور که عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند، فرستاده شده است.

روز جمعه علی‌ااکبر صالحی، سرپرست وزارت خارجه ایران، درباره این دعوت گفت: « پیش از این نیز اقدامات مشابهی در این زمینه داشته‌ایم و این بار كه در آستانه مذاكرات با ۱+۵ هستیم برای نشان دادن حسن نیت از تشكل‌های بین‌المللی و موسسات بین‌المللی و نمایندگان آنها و همچنین تعدادی از كشورها دعوت كردیم كه نمایندگانی به ایران بفرستند و از تاسیسات هسته‌‌ای كشورمان بازدید كنند.»

علی اکبر سلطانیه نیز گفته است که ایران از «۱۰ تن از سفيران و رئيسان گروه‌های جغرافيايی در آژانس» دعوت کرده است؛ نماینده ایران در آژانس، همچنین این اقدام را یک «دعوت واقعی» خواند که برای شفاف‌سازی صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده است که این دعوتنامه‌ها به نمایندگان روسیه، چین، مصر، کوبا و نیز مجارستان که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد، داده شده است.

این خبرگزاری همچنین به نقل از منابع خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش داده است که ایران از بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای خود دعوت نکرده است.
XS
SM
MD
LG