لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

روسیه: در انتظار پاسخ ایران به پیشنهاد جدید مبادله سوخت هسته ای هستیم


راکتور تحقیقاتی تهران
راکتور تحقیقاتی تهران
روسیه می گوید قدرت های جهانی دنبال راهی هستند که اطمینان حاصل کنند ایران در پی دنبال ساخت بمب اتمی نیست و هنوز منتظر پاسخ ایران در مورد پیشنهاد جدیدی هستند که برای مبادله سوخت هسته ای و در جریان مذاکرات استانبول به ایران ارائه شده است.

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، «الکساندر لوکاشویچ» روز پنجشنبه اعلام کرد در جریان مذاکرات استانبول، پیشنهاد قبلی مبادله سوخت اتمی که به ایران داده شده بود، بازرسی و بازبینی شده و دوباره ارائه و مطرح شد که اگر ایران آن را بپذیرد، «فضای لازم و مطمئن بهتری برای رسیدن به گفت وگوهای سازنده، حاصل خواهد شد.»

در پایان مذاکره دو روزه، کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به صراحت، این‌گفت‌وگوها را «دلسردکننده» خواند و این در حالی است که دو طرف حتی زمانی برای ادامه مذاکرات تعیین نکرده‌ و در کنفرانس مشترک خبری نیز حضور نیافتند.

مذاکرات ايران با نمايندگان آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، ادامه گفت وگوهای ماه گذشته آنها در ژنو بودکه پس از يک توقف ۱۴ ماهه از سرگرفته شد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «با توجه به پیشنهادی که ما در آن تغییراتی داده و به ایران ارائه کردیم، منتظر پاسخ تهران هستیم.»

پیشنهاد اولیه مبادله سوخت اتمی، از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شد که آمریکا هم از آن حمایت کرد. طبق آن پیشنهاد قرار بود ایران اورانیوم کمتر غنی شده خود را به روسیه بفرستد که پس از غنی سازی بیشتر، به فرانسه رفته و به میله سوختی تبدیل شده و به ایران بازگردانده شود.

ایران در مرحله اولیه با این پیشنهاد روی خوش نشان داد ولی بعد با آن مخالفت کرد. در حالی که غرب به سمت قطعنامه چهارم تحریم های ایران در شورای امنیت حرکت کرد، تهران توافق مشابهی برای تبادل سوخت اتمی با ترکیه و برزیل امضا کرد که طی آن اورانیوم کمتر غنی شده خود را به ترکیه بفرستد.

مبادله سوخت اتمی ایران با ترکیه و برزیل از سوی گروه پنج به علاوه یک، روسیه، چین، آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان رد شد و تحریم های بیشتر علیه ایران در شورای امنیت تصویب شد.

از جزییات طرح مبادله سوخت اتمی که سخنگوی وزارت خارجه روسیه به آن اشاره کرده، چیزی مطرح نشده است. مقامات ایرانی هم در پایان مذاکرات حرفی از چنین پیشنهادی نزده اند.

آمریکا و کشورهای غربی به فعالیت های هسته ای ایران مشکوک هستند و آن را تلاشی برای دستیابی به بمب اتمی می دانند. جمهوری اسلامی می گوید فعالیت های اتمی را برای تولید برق دنبال می کند.

شورای امنیت سازمان ملل طی چهار قطعنامه تحریمی، از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران قطعنامه های شورای امنیت را رد کرده و به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد.
XS
SM
MD
LG