لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

زن ایرانی- هلندی به اتهام «قاچاق مواد مخدر» اعدام شد


زهرا بهرامی
زهرا بهرامی
جمهوری اسلامی ایران روز شنبه یک زن ایرانی- هلندی را که به «اتهام جرایم امنیتی» و به دنبال اعتراض‌های روز عاشورای سال ۱۳۸۸ بازداشت شده بود،‌ به اتهام «فروش و نگهداری مواد مخدر» اعدام کرد.

بر اساس اعلام دادستانی تهران، زهرا بهرامی، یک زن ایرانی، که دارای تابعیت هلندی نیز بود،‌ بامداد روز شنبه به اتهام «فروش و نگه‌داری مواد مخدر» اعدام شده است.

حدود یک ماه پیش گزارش‌هایی از صدور حکم اعدام برای این شهروند ایرانی- هلندی که سه روز پس از رویدادهای خونین عاشورای سال گذشته و در جریان بازداشت گسترده معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت شده بود منتشر شد.

در بیانیه دادستانی تهران درباره اعدام زهرا بهرامی نیز تصریح شده است که وی «پيشتر به اتهام ارتکاب جرايم امنيتی دستگير شده بود».

در بخش دیگری از این بیانیه همچنین با اشاره به اتهام‌های مطرح شده علیه خانم بهرامی آمده است: «در بازرسی از منزل نام برده ۴۵۰ گرم کوکائين و ۴۲۰ گرم ترياک نيز کشف و در تحقيقات صورت گرفته مشخص شد وی ۱۵۰ گرم کوکائين نيز به فروش رسانده است.»

دادستانی تهران همچنین از زهرا بهرامی به عنوان «عضو يک باند بين‌المللي ترانزيت مواد مخدر» یاد کرده و وی را متهم به قاچاق کوکائین از هلند به ایران «با همکاری رابط هلندی خود» معرفی کرده است.

بر اساس این گزارش دادگاه انقلاب تهران، زهرا بهرامی به اتهام «نگهداري ۴۵۰ گرم کوکائين و مشارکت در فروش ۱۵۰ گرم کوکائين» به اعدام و مصادره اموال و به اتهام «نگهداري ۴۲۰ گرم ترياک» به پرداخت ۱۴ميليون ريال جزاي نقدي و تحمل هفتاد ضربه شلاق محکوم شده بود.

این در حالی است که بنفشه نایب‌پور، دختر زهرا بهرامی، در اوایل بهمن‌ماه و به دنبال صدور حکم اعدام برای مادرش به رادیوفردا گفته بود که وی در جلسه رسیدگی به اتهام‌های خود به قاضی صلواتی، رئیس دادگاه، گفته است: «من تحت فشار بودم. در شرايط خيلی وحشتناکی قرار داشتم و ناچار شدم اين اتهامات را بپذيرم، اما الان دارم به شما می‌گويم که اين اتهام کلاً بی‌پايه و اساس است و آن را به طور کامل رد می‌کنم.»

همچنین دادگاه انقلاب پرونده‌ای را نیز به اتهام عضویت خانم بهرامی در گروه «انجمن پادشاهی ایران» در دست رسیدگی داشت که این اتهام نیز از سوی وی رد شده بود و، به گفته دختر خانم بهرامی، انجمن پادشاهی ایران نیز وابستگی زهرا بهرامی به این گروه را رد کرده بود.

با این حال در بیانیه دادستانی تهران درباره اعدام زهرا بهرامی هیچ اشاره‌ای به رای احتمالی دادگاه درباره این اتهام خانم بهرامی نشده است.

اعدام خانم بهرامی در حالی صورت گرفته است که به دنبال صدور حکم اعدام برای وی، دولت هلند خواستار توضیحات بیشتر جمهوری اسلامی در این باره شده بود.

ایران که تابعیت دوگانه شهروندانش را به رسمیت نمی‌شناسد، پیشتر نیز به دیپلمات‌های هلندی در تهران اجازه دسترسی کنسولی به زهرا بهرامی را نداده بود.
XS
SM
MD
LG