لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

مرکل، سارکوزی و کامرون از مبارک خواستند خشونت را کنار بگذارد


قاهره روز شنبه
قاهره روز شنبه
رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا با صدور بیانیه‌ای مشترک از حسنی مبارک خواستند در مقابل معترضان به خشونت متوسل نشود.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه، و دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه‌ مشترک خطب حسنی مبارک خواستار «احترام کامل به حقوق بشر و آزادی‌های دموکراتیک» شدند.

در بیانیه مشترک رهبران این سه کشور اروپایی از «آزادی بیان و ارتباطات، به ویژه استفاده از تلفن و اینترنت و حق اجتماع مسالمت‌آمیز» به عنوان مصادیق حقوق بشر و آزادی‌های دموکراتیک یاد شده است.

از بامداد جمعه اینترنت در مصر قطع است و شبکه موبایل با اختلال روبرو است.

مرکل، سارکوزی و کامرون در ادامه صریحا از مبارک خواسته‌اند «به هرقیمتی از به کارگیری خشونت علیه شهروندان بی‌دفاع خودداری کند.»

این سه رهبر اروپایی با بیان اینکه مبارک در طول سال‌های متمادی «نقش تعدیل‌کننده‌ای» در خاورمیانه داشته، از رئیس جمهوری مصر خواستند «در شرایط کنونی مصر نیز اعتدال مشابهی به خرج دهد.»

رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا در ادامه تاکید کرده‌اند که مردم مصر شکایت‌هایی موجه دارند و مشتاق «عدالت و آینده بهترند.»

ادامه ناآرامی‌ها و افزایش کشته‌ها

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان همچنان حکومت نظامی را نادیده گرفته و خواستار کناره‌گیری حسنی مبارک هستند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع بیمارستانی گزارش می‌دهد دست کم ۸۰ نفر در روزهای جمعه و شنبه در گیری‌ها کشته و هزاران نفر نیز زخمی شده‌اند.

به گزارش این خبرگزاری شمار کشته‌شدگان در روز شنبه دست کم ۱۱ نفر بوده است.

تظاهرات‌کنندگان روز شنبه در مقابل وزارت کشور با پلیس درگیر شده و پلیس به طرف آنها تیراندازی کرده است؛ شاهدان عینی می‌گویند در مقابل وزارت کشور پنج نفر در نتیجه تیراندازی زخمی شده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که در شهر اسکندریه پلیس با گاز اشک‌آور و گلوله‌های جنگی به مقابله با معترضان پرداخته است. برپایه این گزارش شمار کشته‌شدگان از روز جمعه تا غروب شنبه در این شهر به ۲۰ نفر رسیده است.

در شهر سوئز شماری از مردم در بیرون از سردخانه تجمع کرده و به دنبال گرفتن اجساد بستگان خود هستند.

در قاهره و درغیاب پلیس برای تامین امنیت اموال و دارایی‌ها، مردم با تشکیل گروه‌هایی از محله‌های خود محافظت می‌کنند.

ارتش با معرفی شماره‌هایی از مردم خواسته‌است در اگر موردی از غارت و دزدی مشاهده کردند، به مسئولان گزارش دهند.

ارتش که تانک‌های خود را در مقابل بانک مرکزی در حومه قاهره نیز مستقر کرده، روز شنبه تلاش معترضانی را که می‌خواستند به این ساختمان وارد شوند، نافرجام گذاشت.

خبرگزاری رویترز همچنین گزارش داده است در زدوخورد میان زندانیان ابوزعبل قاهره با پلیس هشت نفر کشته و ۱۲۳ نفر زخمی شده‌اند.

در شهر بنی سويف، واقع در شمال شرقی مصر، نیز به گفته شاهدان عینی، در پی درگیری معترضان با پلیس هشت نفر کشته شده‌اند؛ منابع بیمارستانی نیز از زخمی شدن ۲۰۰ نفر خبر داده‌اند.

شهر اسماعلیه، واقع در شرق قاهره هم روز شنبه صحنه ناآرامی بود و پلیس با گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی سعی در کنترل معترضان داشت.

شهرهای دمنهور و بحیره نیز هزاران معترض علیه حکومت حسنی مبارک دست به تظاهرات زدند.

حسنی مبارک، عصر شنبه، عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مصر را به عنوان معاون رئیس جمهوری انتخاب کرد؛ این در حالی است که چنین مقامی در ۳۰ سال گذشته وجود نداشته است.

از سوی دیگر مبارک ژنرال احمد شفیق، وزیر هوانوردی و فرمانده پیشین نیروی هوایی را به نخست‌وزیری منصوب کرد؛ ژنرال احمد شفیق از سال ۲۰۰۲ وزیر هوانوردی مصر است و از چهره‌های نزدیک به حسنی مبارک محسوب می‌شود. ژنرال احمد شفیق، در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲ فرمانده نیروی هوای مصر بود.
XS
SM
MD
LG