لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

آلمان: ایران دو خبرنگار ما را فورا آزاد کند


زابینه لویت‌هویسر-اشنارن‌برگر»، وزیر دادگستری آلمان
زابینه لویت‌هویسر-اشنارن‌برگر»، وزیر دادگستری آلمان
آلمان روز یکشنبه از ایران خواست تا دو خبرنگار آلمانی زندانی در ایران را «فوراً» آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «زابینه لُویت‌هویسر-اشنارِن‌برگر»، وزیر دادگستری آلمان این درخواست را در مصاحبه با روزنامه «بیلد آم زونتاگ» مطرح کرد.

وی در این مصاحبه گفت: «از دولت ایران می‌خواهم تا این خبرنگاران را که از دهم اکتبر در حبس به‌سر می‌برند فوراً آزاد کند امکان بازگشت آن‌ها را فراهم سازد.»

«مارکوس هلویگ» و «ینس کخ»، دو خبرنگار نشریه آلمانی «بیلد آم زونتاگ»، روز ۱۸ مهرماه در حال مصاحبه با پسر سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار، به اتهام فعالیت روزنامه‌نگاری بدون مجوز در تبریز بازداشت شدند.

هفته گذشته، «ولف-روتهارت بورن»، معاون وزیر خارجه آلمان برای بحث در مورد آزادی این دو شهروند آلمانی به تهران سفر کرد اما به گفته «بیلد آم زونتاگ» نتیجه‌ای از این سفر نگرفت.

علی‌رغم هشدار‌ رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد تأثیر منفی کمپین‌های حمایت از دو خبرنگار آلمانی بازداشت شده در تبریز بر روند پیگیری پرونده این دو نفر، رسانه‌های آلمانی اواخر دی‌ماه نیز یک کمپین تبلیغاتی را برای آزادی این دو شهروند آلمانی به راه انداخته‌اند.

در همین زمینه سه روزنامه شناخته شده آلمان روز یکشنبه، ۱۹ دی‌ماه، یک صفحه روزنامه خود را با عنوان «آزادی دو گزارشگر بازداشت شده در ایران» به این کمپین اختصاص داده است.

در متن این تبلیغ آمده است: «جستجوی حقیقت جرم نیست. کنجکاوی خبرنگاران، اساس آزادی مطبوعات است.»

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه تازه ایران پیش از این در گفت‌و‌گو با مجله آلمانی «اشپیگل» گفت که اگر ناشر و سردبیر نشریه «بیلد آم زونتاگ» که دو خبرنگارش در بازداشت جمهوری اسلامی هستند، «بپذیرند که اشتباه کرده‌اند و از این کار معذرت بخواهند، این می‌تواند به پرونده کمک کند».

در واکنش به این اظهارات، اکسل اشپرینگر، مؤسسه ناشر «بیلد آم زونتاگ» روز شنبه، ۱۸ دی‌ماه اعلام کرد که سردبیران این روزنامه حاضرند در تهران یا جایی دیگر با وزیر خارجه ایران دیدار کنند.

گیدو وستروله،‌وزیر خارجه آلمان گفته‌است: «تا وقتی که دو هموطن ما به خانه برنگشته‌اند از تلاش دست برنخواهم داشت.»
XS
SM
MD
LG