لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۹

مرکل از احتمال تشدید تحریم‌ها علیه ایران خبر داد


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران خطری برای اسرائیل به شمار می‌آید، اعلام کرده است، در صورتی که تهران همچنان از تن دادن به مذاکره بر سر برنامه اتمی خود سرباز زند، تحریم‌ها علیه ایران تشدید خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان،‌ روز سه‌شنبه از احتمال تشدید تحریم‌ها علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور خبر داده است.

وی که به همراه شماری از اعضای دولت آلمان سرگرم دیدار از تل‌آویو است، در حاشیه دیدارش با شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل به خبرنگاران در این باره گفته است:‌ «اگر ایران همچنان از تن دادن به مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای خود سرباز زند، ما آماده‌ایم که راه تحریم‌ها را ادامه دهیم.»

صدر اعظم آلمان همچنین از ایران با عنوان تهدیدی برای اسرائیل یاد کرده و گفته است: «ما باید ببینیم آیا تحریم‌های بیشتر علیه ایران ضروری هست یا خیر.»

اسرائیل که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را تهدیدی برای امنیت خود ارزیابی می‌کند، از تلاش‌های قدرت‌های بزرگ برای حل مساله هسته‌ای ایران حمایت می‌کند، اما استفاده از گزینه‌های دیگر از جمله اقدام نظامی را برای جلوگیری از ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای درایران منتفی ندانسته است.

در این میان آنگلا مرکل در باره تحریم‌ها علیه ایران اظهار داشته است، تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تنها در صورتی کارساز و منطقی خواهد بود که بر مبنای اجماع گسترده بین‌المللی صورت گرفته و حمایت روسیه و چین را نیز به همراه داشته باشد.

این سخنان پس از آن بیان شده است که آخرین دور مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه حدود ۱۰ روز پیش بدون دستیابی به نتیجه مشخصی در استانبول ترکیه به پایان رسید.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا و اسرائیل بر این باورند که جمهوری اسلامی در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای یا دستیابی به قابلیت لازم برای ساخت این جنگ‌افزارها است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب چهار قطعنامه، تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود مانند غنی‌سازی اورانیوم را که قابلیت کاربرد در برنامه ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارند،‌ متوقف سازد.

همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا نیز تحریم‌های جداگانه‌ای را علیه ایران وضع کرده‌اند که دامنه آن به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است.

این در حالی است که ایران گفته است، حاضر نیست بر سر «حق مشروع خود برای غنی‌سازی اروانیوم» با کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک، شامل پنج کشور عضو دایم شورای امنیت و آلمان مذاکره کند.
XS
SM
MD
LG