لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

اعلام جرم آمریکا علیه ایرانی متهم به صدور فلزات ویژه به ایران


مقامات آمریکایی روز سه‌شنبه از اعلام جرم در دادگاه علیه یک شهروند ایرانی به نام میلاد جعفری به اتهام صدور فلزات ویژه به ایران خبر دادند.

به گفته وزارت دادگستری ایالات متحده، این فرد با نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران فلزاتی را که می‌تواند در فعالیت‌های ساخت موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی کاربرد داشته‌ باشد از طریق شرکت‌هایی در ترکیه به چند نهاد ایرانی صادر می‌کرده ‌است.

انتشار این خبر در حالی است که روز سه‌شنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد‌ پنج شرکت و شش نفر را در ایران و ترکیه به علت ارتباط با برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید که میلاد جعفری، ۳۶ ساله، هم‌اینک آزاد است و احتمالاً در ایران به‌سر می‌برد.

در کیفرخواست دادگاه علیه وی، برای موارد «جرم» او جمعاً ۱۵۵ سال زندان و ۱۷۷ هزار دلار جریمه نقدی در نظر گرفته شده‌ است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند میلاد جعفری و همدستان او «شبکه‌ای تدارکاتی به‌ راه انداخته بودند که از راه تأمین محصولات فلزی، از جمله آلیاژهای فولاد و آلومینیوم برای زیرمجموعه‌های سازمان صنایع هوافضای ایران، از برنامه موشکی ایران پشتیبانی مستقیم می‌کرده‌اند.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز خبر داد که تمامی دارایی‌های میلاد جعفری، برادر او، و والدین آنها و دو تن از همدستان جعفری در ترکیه را مسدود کرده ‌است.

به گفته این وزارتخانه، تمامی این افراد در این «شبکه تدارکاتی» دست داشته‌اند و در خلال سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ «نقل و انتقالات بانکی به ارزش بیش از ۷ میلیون دلار را برای شرکت‌های زیرمجموعه سازمان صنایع هوافضای ایران انجام داده‌اند».

وزارت دادگستری ایالات متحده نیز افزود که گفته می‌شود میلاد جعفری از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ با زیر پا گذاشتن تحریم آمریکا علیه ایران، کالاهایی را به گروه صنعتی صنام «که از سوی ایالات متحده و سازمان ملل به خاطر دست داشتن در فعالیت‌های هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک تحت تحریم قرار دارد» صادر کرده ‌است.

استوارت لوی، معاون وزير خزانه‌داری آمريکا در امور مبارزه با تروريسم و اطلاعات مالی، در ارتباط با این خبر گفت: «وزارت خزانه‌داری کار خود در زمینه شناسایی و افشای مجراهایی که ایران برای نقض تحریم‌های بین‌المللی استفاده می‌کند را، هر جا که می‌خواهد باشد، ادامه می‌دهد.»

کیفرخواست علیه این «تیم تدارکاتی» در زمانی صادر می‌شود که دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران در مورد احتمال اعمال تحریم‌های تازه غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران سخن می‌گویند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب چهار قطعنامه تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده و از جمهوری اسلامی خواسته است به فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود که می‌تواند در تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای نیز کاربرد داشته‌باشد پایان بخشد.

ایران نگرانی‌ها در این زمینه را بی‌اساس می‌داند.
XS
SM
MD
LG