لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

انصراف چند سینماگر از داوری جشنواره فیلم فجر، دو روز مانده به جشنواره


تالار برگزاری جشنواره فیلم فجر
تالار برگزاری جشنواره فیلم فجر
گزارش‌ها از ایران حاکی از انصراف پی‌درپی چندین تن از سینماگران مطرح ایران از داوری بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در ایران است.

ناصر صفاریان، اسدالله نیک‌نژاد، انسیه شاه‌حسینی و شهریار بحرانی از جمله سینماگرانی هستند که به گزارش وب‌سایت «کلمه» و دیگر وب‌سایت‌های خبری، تاکنون از داوری جشنواره فیلم فجر انصراف داده‌اند.

این جشنواره که از شانزدهم تا بیست و ششم بهمن‌ماه برگزار می‌شود پیش از آغاز با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو شده ‌است که حضور حسن عباسی از اعضای سپاه پاسداران در هیئت داوران این جشنواره از جمله این حواشی و مناقشات بوده است.

حسن عباسی که خود را هوادار «خشونت و ترور مقدس» معرفی کرده است از سوی روابط عمومی جشنواره فجر به عنوان «منتقد و کارشناس استراتژیک رسانه» معرفی شده‌ است.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که تهمینه میلانی، از کارگردانان سرشناس ایران، نیز اعلام کرده ‌است در اعتراض به «بی‌احترامی‌ها» و «فضای سیاسی» جشنواره قصد شرکت در آن را ندارد.

در همین حال روابط عمومی جشنواره فیلم فجر نیز در مورد انصراف اسدالله نیک‌نژاد، از هیئت داوری این جشنواره، از نامه‌ای که وی به دفتر این جشنواره ارسال کرده خبر داد.

بنا بر این گزارش، وی در این نامه نوشته‌است: «علی‌رغم میل باطنی‌ام، از داوری کناره‌گیری می‌کنم و مایل نیستم عده‌ای مرا دستاویز آسیب ‌رساندن به جشنواره کنند.»

وی افزوده‌است: «افراد دارای مواضع سیاسی به انسانیت رحم نمی‌کنند. همیشه در پی قدرت‌اند و زندگی مردم برای آنها مهم نیست. آن چه که می‌دانم، بعضی‌ها تلاش می‌کنند این جشنواره موفق نباشد.»

از سوی دیگر ناصر صفاریان، فیلمساز و منتقد سینما، نیز اعلام کرد با توجه به «محدودیت‌های ایجاد شده و فضای خاص مدیریت جشنواره فیلم فجر» از داوری فیلم‌های جشنواره امسال کناره‌گیری می‌کند.

آقای صفاریان در یادداشتی که در خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، منتشر شده نوشته ‌است: «متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که دفع کردن و حذف کردن شایسته‌تر از جذب کردن به نظر می‌رسد.»

سایت‌های خبری دلیل انصراف انسیه شاه‌حسینی از داوری جشنواره را «سفر خارج از کشور» و دلیل کناره‌گیری شهریار بحرانی از داوری فستیوال فجر را «بیماری و کسالت» عنوان کرده‌اند.

در همین حال، در حالی که وب‌سایت «کلمه» از انصراف پوران درخشنده، کارگردان سینما، از داوری این جشنواره خبر داده ‌است، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از تکذیب این انصراف از سوی وی گزارش می‌دهد.

به گفته ایسنا، پوران درخشنده به این خبرگزاری گفته ‌است: «من هنوز هم به عنوان یکی از داوران بخش بین‌الملل جشنوارهٔ فیلم فجر فعالیت می‌کنم و هم اکنون نیز در حال مشاهده و داوری فیلم‌ها هستم.»

جشنواره بیست و نهم فیلم فجر از حضور کارگردان‌های زن سینمای ایران خالی است و در میان ۳۲ فیلم شرکت‌کننده در آن، نام کارگردان‌هایی چون رخشان بنی‌اعتماد، تهمینه میلانی، منیژه حکمت، فریال بهزاد، نیکی کریمی، شالیزه عارف‌پور، و انسیه شاه‌حسینی به چشم نمی‌خورد.

چندین روز پیش از آغاز جشنواره فیلم فجر در حالی که هنوز نام همه فیلم‌های پذیرفته شده برای این مهم‌ترین رویداد فرهنگی و هنری ایران اعلام نشده بود، حاشیه‌ها و اعتراض فیلمسازان ایرانی به نحوه انتخاب فیلم‌ها به گونه‌ای افزایش یافت که شماری از این فیلمسازان از بیرون کشیدن فیلم‌های خود از جشنواره صحبت کردند.
XS
SM
MD
LG