لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

روح‌الامینی خبر اعدام دو متهم کهریزک را تکذیب کرد


تنها اندکی پس از انتشار خبری درباره اعدام دو تن از متهمان پرونده بازداشتگاه کهریزک،‌ عبدالحسین روح‌الامینی، پدر یکی از قربانیان این بازداشتگاه این خبر را که به نقل از وی منتشر شده بود، تکذیب کرده است.

عبدالحسین روح‌الامینی، پدر محسن روح‌الامینی، یکی از قربانیان بازداشتگاه کهریزک، خبری را که به نقل از وی درباره اعدام دو تن از متهمان این پرونده در سایت «خبرنامه دانشجویان ایران» منتشر شده بود، تکذیب کرده است.

وی روز یکشنبه در این باره به سایت خبری «آینده» گفته است، اخباری که به نقل از وی درباره اعدام دو افسر محکوم در پرونده بازداشتگاه کهریزک و متهم اصلی این پرونده منتشر شده است، صحت ندارد.

وی همچنین افزوده است: «با توجه به گذشت اولیای دم از اعدام محکومان این جنایت، اجرای دیگر مجازات‌های آنها نظیر شلاق، زندان و محرومیت از خدمات دولتی به اجرا در آمده و هرچند حکم اعدام محکومان صادر شده بود، اما آنها اعدام نشده و نخواهند شد و درباره متهمان قضایی نیز بنده اظهار کردم که پرونده در دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است.»

روز یکشنبه برخی از سایت‌های خبری غیررسمی به نقل از وب سایت «خبرنامه دانشجویان ایران» اعلام کرده بودند، عبدالحسین روح‌الامینی با بیان این که سعید مرتضوی «متهم اصلی پرونده کهریزک» به زودی محاکمه خواهد شد، از اعدام دو تن از متهمان این پرونده خبر داده است.

این خبر در حالی منتشر شده بود که پیشتر خانواده‌های محسن روح الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر که در بازداشتگاه کهریزک کشته شدند، در نامه‌ای اعلام کرده بودند، دو محکوم به اعدام در این پرونده را بخشیده‌اند و خواهان مجازات و پیگرد قانونی آمران این پرونده هستند.

دادگاه نظامی تهران که رسیدگی به پرونده کهریزک را بر عهده داشت، پیش از این در نهم تیر ماه و به دنبال جلسه غیرعلنی رسیدگی به اتهامات ۱۲ متهم این پرونده که اسفند ماه سال ۸۸ برگزار شده بود، اعلام کرد ۱۱ نفر از متهمان مجرم شناخته شده‌اند و یک نفر هم به دلیل احراز نشدن جرم از اتهامات وارده تبرئه شده است.

این دادگاه دو نفر از متهمان را به قصاص و ۹ متهم دیگر را به «فراخور اتهامات منسوب»، «به تحمل حبس، پرداخت دیه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق تعزیری» محکوم کرده بود.

با این حال خانواده سه قربانی کهریزک در نامه خود که مهرماه امسال انتشار یافت تأکید کرده بودند که «ما صاحبان خون به ناحق ریخته شده فرزندانمان، با گذشت از قصاص دو مجری این جنایت که محکوم به اعدام شده‌اند و تأکید بر اجرای سایر مجازات‌ها در مورد آنها بیش از پیش خود را در مسیر خونخواهی و پیگرد آمران و عاملان اصلی جنایت که مصونیت‌های رسمی و غیررسمی آنها در حال فروریختن است، قرار خواهیم داد.»

این نامه اندکی پس از آن انتشار یافت که غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، در شهریور امسال بدون ذکر نام تأیید کرد که سه مقام قضایی در ارتباط با پرونده کهریزک از سمت خود تعلیق شده‌اند.

گرچه به گفته منابع آگاه از پرونده قضات تعلیق‌شده این سه مقام قضایی سعید مرتضوی، حسن حداد و علی‌اکبر حیدری‌فر بودند اما مسئولان تا مدتی حاضر به افشای نام آنها نشدند تا آنکه چندی بعد در اواخر شهریور ماه عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، تأیید کرد که سعید مرتضوی شاخص‌ترین فرد در پرونده کهریزک است.

عبدالحسین روح‌الامینی که در زمان انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری در سال ۸۸ از مشاوران محسن رضایی بود و پس از ماجرای کشته شدن فرزندش در بازداشتگاه کهریزک تاکنون چندین بار با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرده، پیشتر تاکید کرده بود که خواسته اصلی خانواده‌های قربانیان کهریزک، محاکمه هر چه سریع‌تر سعید مرتضوی است.
XS
SM
MD
LG