لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

افزایش طلاق: بحران یا پدیده ای طبیعی؟


بر اساس آمارهای رسمی سازمان ثبت احوال، طی دو سال گذشته، تعداد موارد ثبت طلاق در ايران بيش از ۲۰ درصد رشد يافته است.

کارشناسان بسياری درباره علل افزايش طلاق در جوامع در حال توسعه و توسعه يافته سخن گفته اند.

از وضعيت معيشتی و اقتصادی چنين جوامعی تا تغيير الگوهای رفتاری زنان و بازيابی حقوق از دست رفته شان، بخش هايی از دلايلی هستند که عموما برای رشد ثبت آمار طلاق به آنها اشاره شده است.

اما در ايران، مديرکل امور مجلس وزارت کشور، افزايش طلاق را ناشی از «توطئه بيگانگانی» دانسته است که به گفته می خواهند از زنان ايرانی «سوء استفاده» کنند.

اين نخستين بار نيست که آماری از افزايش طلاق در ايران منتشر می شود و البته نخستين بار نيست که مقامی مسئول در ايران، پديده ای اجتماعی را با دلايل و ريشه هايی سياسی پيوند می دهد.

طلاق در بسياری از کشورها، بعد از افزايش ناگهانی و سريع در فاصله سال های دهه ۷۰ ميلادی، در اويل دهه ۸۰، با کاهشی نسبی در جهان رو به رو شد.

هر چند که از ميانه دهه ۸۰ ميلادی افزايش موارد ثبت طلاق در برخی کشورهای جهان آغاز شد، اما رقم اين رشد در بسياری از کشورها کمتر از پنج درصد در سال است.

در آمارهای جهانی رشد تعداد طلاق، چين از معدود کشورهای جهان است که در چند سال اخير، با شرايطی شبيه به ايران رو به رو است و تنها در سال گذشته ميلادی، تعداد موارد طلاق در اين کشور، ۲۰ درصد رشد داشته است.

نظر شما درباره افزايش طلاق در ميان زوج های ايرانی چيست؟ چه عواملی در ايران امروز به رشد آمار طلاق کمک می کنند؟ آيا به نظر شما اين پديده «يک بحران» است يا ريشه در خودآگاهی نسلی از جوانان امروز دارد که حاضر نيستند زندگی خود را با «قواعدی سنتی» محدود کنند؟

با کمک ستون سمت چپ نظر خود را با ديگران در ميان بگذاريد. لطفا قوانين انتشار نظرات را نيز را رعايت کنيد.

XS
SM
MD
LG