لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

احکام غیر متعارف: موافقید یا مخالف؟


به رغم اينکه هرازگاهی برخی حقوقدانان و فعالان حقوق بشر از وجود اراده ای برای بهبود وضعيت محاکمات و مجازات ها در ايران خبر می دهند، در چند ماه گذشته، تصميم گيری برخی قضات بر سر نحوه مجازات مجرمين موجب شده تا بار ديگر موضوع «نفض حقوق بشر» در ايران در رسانه های جهان بازتاب گسترده ای پيدا کند.

بعد از اینکه مردی در سال جاری سنگسار شد، اخيرا سه متهم دیگر در ايران به سنگسار محکوم شده اند. این در حالی است که مقام های ايران در برابر فشارهای جامعه جهانی گفته بودند که اين مجازات را دیگر اجرا نخواهند کرد.

پيش از صدور اين احکام تازه که در نگاه مدافعان حقوق بشر «ظالمانه و خشن» توصيف می شود، مردی به جرم نوشيدن مشروب الکلی، به اعدام محکوم شده بود.

همزمان حقوقدانان سرشناسی چون شيرين عبادی می گويند که در ايران، کماکان برای کودکانی که جرايمی چون قتل مرتکب شده اند، حکم اعدام صادر و بعد از ۱۸ سالگی اين افراد اجرا می شود.

حکم پرتاب از بلندی يکی ديگر از احکام غيرمتعارفی است که اخيرا در دادگاهی در ايران صادر شده و در همين اثنا دو بار دادگستری های محلی در استان های خراسان رضوی و سيستان و بلوچستان از اجرای حکم قطع دست و پا خبر داده اند.

ايران پيش از اين بارها به دليل «نفض حقوق بشر» در مجمع عمومی سازمان ملل محکوم شده و در حال حاضر به دومين کشور جهان بدل شده که بيشترين اعدام ها در آن انجام می شود.

به رغم تمامی فشارهای جهانی، اجرای مجازات اعدام در ايران روز به روز افزايش می يابد.

به نظر شما علت صدور چنين احکامی در دادگاههای ايران و افزایش اجرای مجازات اعدام، در ماه های اخير چيست؟ چرا بار ديگر احکامی خبرساز، مناقشه برانگيز و غيرمتعارف در جهان امروز مانند سنگسار، پرتاب از بلندی و فطع دست و پا در ايران صادر و اجرا می شود؟

آيا شما با صدور چنين احکامی که گفته می شود بر اساس دستورات دينی صادر می شوند، موافق هستيد يا نه؟ دلايل خود را برای موافقت يا مخالفت يا چنين احکامی با ديگران در ميان بگذاريد.

لطفا هنگام نوشتن نظر خود، قوانين انتشار نظرات را زير ستون سمت چپ ديده می شوند، رعايت کنيد.

XS
SM
MD
LG