لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

حذف یارانه ها و طرح اقتصادی احمدی نژاد؛ نظر شما؟


محمود احمدی نژاد، در پايان سومين سال رياست جمهوری خود، دوشنبه سوم تير ۸۷ ، در برنامه تلويزيونی، برنامه های اقتصادی خود برای آخرين سال رياست جمهوريش را اعلام کرد، که مهمترين محور اين طرح حذف کلی يارانه ها از کالاهای اساسی و انرژی و پرداخت نقدی بود.

اين طرح طی هفته های اخير واکنش های مختلفی را در ميان کارشناسان اقتصادی و احزاب سياسی بر انگيخته است.

منتقدان براين باورند که حذف ناگهانی يارانه ها در مواردی چون حذف يارانه نان يا در بخش انرژی در مواردی چون حذف يارانه بنزين، برق و گاز می تواند بحران اقتصادی در ايران را تشديد کند.

فرشاد مومنی از استادان اقتصادی که در جلسه ای با محمود احمدی نژاد در همين خصوص شرکت داشته، در روزهای اخير به روزنامه اعتماد ملی گفت که حتی خود مقامات دولتی نيز بر جهش قيمت ها بزرگ پس از حذف ناگهانی يارانه ها آگاهی دارند. وی در عين حال هشدار داده که احتمال گسترش بحران اقتصادی به ناآرامی های عمومی نيز وجود دارد.

دولت می گويد کل يارانه اختصاص يافته به کالاها و انرژی ۹۰ هزار ميليارد تومان است، اما محمد هادی حق شناس کارشناس اقتصاد و نماينده سابق مجلس اين مبلغ را خيالی توصيف کرده و گفته است که چنين پولی وجود خارجی ندارد، و دولت ارزش ريالی فرآورده های نفتی را که ارزان در اختيار مردم قرار دارد به حساب يارانه ها آورده است.

محمود احمدی نژاد دوشنبه شب ۲۴ تير بارديگر در تلويزيون دولتی حاضر شد و شمار خانوارهای هدف در طرح اقتصادی خود را ۱۳ ميليون خانواده اعلام کرد، و گفت بخشی از آن ها شامل دريافت نقدی يارانه خواهند شد.

در حالی که برخی منتقدان هدف آقای احمدی نژاد از اين طرح را پرداخت نقدی يارانه ها به بخشی از جمعيت کشور و کسب رای در انتخابات آينده عنوان کرده اند، برخی از حاميان وی از احتمال تاثير نتايج اجرای اين طرح و ازجمله جهش ناگهانی تورم به عنوان عاملی منفی در آستانه انتخابات ياد می کنند.

شما فکر می کنيد طرح اقتصادی دولت نهم چه نتايجی خواهد داشت؟ به نظر شما حذف يارانه ها چه تاثيری بر اقتصاد ملی و اقتصاد خانوار در ايران خواهد داشت؟

آيا زير ساخت های لازم برای اجرای چنين طرحی فراهم شده؟ فکر می کنيد اجرای اين طرح از جمعيت زير خط فقر خواهد کاست يا موجب افزايش آن می شود؟ آيا قطع يارانه ها و پرداخت نقدی آن به بخشی از جمعيت کشور را عادلانه می دانيد؟



به نظر شما قصد دولت از اجرای اين طرح در آخرين سال رياست جمهوری آقای احمدی نژاد، اجرای توزيع عدالت است يا کسب رای در انتخابات بعدی؟

دیدگاه شخصی خود را در ستون سمت چپ بنویسید و آن را با دیگر شهروندان به اشتراک بگذارید.

XS
SM
MD
LG