لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

افزایش واکنش ها به اظهارات مشایی درباره اسرائیل


Iran - Iranian Vice-President Esfandiar Rahim-Mashaei speaks to reporters in Damavand, northeast Iran, 19Jul2008
Iran - Iranian Vice-President Esfandiar Rahim-Mashaei speaks to reporters in Damavand, northeast Iran, 19Jul2008

اظهارات اسفنديار رحيم مشايی، رييس سازمان ميراث فرهنگی ايران، درباره «دوستی با مردم اسرائيل» مورد انتقاد شديد بسياری از نمايندگان مجلس شورای اسلامی و جناح محافظه کار قرار گرفته و آنها خواستار استعفای وی شده اند.

۷۴ نماينده مجلس شورای اسلامی نيز با امضای نامه ای از محمود احمدی نژاد خواسته اند به مجلس آمده و در مورد سخنان آقای مشايی توضيح دهد.

آقای مشايی گفته است: «هيچ ملتی در دنيا دشمن ما نيست، ايران امروز با مردم آمريکا و اسرائيل دوست است و اين افتخار است.»

پيش از اين مقام های ايران از دوستی مردم ايران و آمريکا سخن گفته بودند اما سخن از دوستی با «مردم اسرائيل» بی سابقه بوده است، چرا که ايران کشور اسرائيل را به رسميت نمی شناسد و از اين کشور با عنوان «رژيم اشغالگر قدس» نام می برد.

مخالفان اين اظهارات، اعلام کرده اند که ابراز چنين سخنانی «مشروعيت بخشيدن» به اسرائيل است.

جمهوری اسلامی ايران حدود سه دهه است که به اسرائيل به عنوان يک دشمن می نگرد و مخالف هر گونه صلح بين فلسطينی ها و اسرائيل است. اين امر موجب شده که بسياری از رهبران فلسطينی و عرب به شدت از موضع ايران انتقاد کنند.

به نظر شما افزایش واکنش مقامات جمهوری اسلامی به اظهارات اسفندیار رحیم مشایی در باره اسرائیل آن چنان که برخی صاحبنظران می گویند، نشانه ای از تشدید جنگ قدرت بین اصولگرایان در ایران است؟

آیا واکنش های تند روحانیون بلندپایه، نمایندگان مجلس و دیگر محافظه کاران، آن گونه که برخی از آنها مدعی هستند، مشخصا به اظهارات آقای مشایی است و نه محمود احمدی نژاد، و هدف دفاع از بنیان های ایدئولوژیک جمهوری اسلامی است؟ دليل سکوت محمود احمدی نژاد در اين مورد را چه می دانيد؟

دیدگاه شخصی خود را در ستون سمت چپ بنویسید و آن را با دیگر شهروندان به اشتراک بگذارید

XS
SM
MD
LG