لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۸

رفتار ایران در پرونده اتمی؛ نظر شما؟


مذاکرات سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و نمايندگان گروه کشورهای ۵+۱ به سرپرستی خاوير سولانا، مسئول روابط خارجی اتحاديه اروپا، روز شنبه ۲۹ تير ماه در ژنو برگزار شد.


در اين دور از مذاکرات، برای اولين بار طی ۳۰ سال گذشته يک مقام بلند پايه دولت آمريکا هم حضور پیدا کرد. ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا در این دور از مذاکرات به عنوان عضو ناظر حاضر شد.


بر اساس اظهارات خاویر سولانا، در این دور از مذاکرات قرار بر این شد تا دو هفته به جمهوری اسلامی فرصت داده شود که پاسخ رسمی خود را به بسته پیشنهادی غرب ارائه کند.

تهران هنوز به این بسته پاسخ آری یا خیر نداده است ولی شرط اصلی کشورهای غربی مبنی بر تعلیق غنی سازی اورانیوم را رد کرده است. برخی از تحلیلگران معتقدند که ایران در حال وقت کشی است.


این رفتار ایران باعث انتقاد شدید آمریکا و سایر متحدان این کشور شده است که نگران هستند با خرید بیشتر زمان بدنبال گسترش برنامه هسته ای خود باشد؛ برنامه ای که کشورهای غربی احتمال می دهند در مسیر ساخت سلاح هسته ای گام بردارد. تهران چنین اتهامی را رد می کند.

به نظر شما آیا ایران در مذاکرات هسته ای به دنبال وقت کشی است و یا در صدد تامین منافع ملی خود است؟ پیش بینی شما از ادامه بحران بر سر برنامه اتمی تهران چیست؟ آیا تهران به بسته حاوی مشوق های اقتصادی غرب پاسخ مثبت خواهد داد یا خیر؟ و چرا؟

دیدگاه شخصی خود را در ستون سمت چپ بنویسید و آن را با دیگر شهروندان به اشتراک بگذارید.

XS
SM
MD
LG